Nebo taky zbožná přání?
Teď po volbách si občané města Hranic mohou zapět "Teď už máme, co jsme chtěli." Myslím tím nově starou radniční koalici, protože v té se podstatného nic nezměnilo. Akorát zelenou nulu vyměnila jiná. Musím ale trochu zareagovat na článek, který vyšel počátkem listopadu v Hranickém deníku. Historie s Palačovskou spojkou začíná ještě v minulém století, kdy v devadesátých letech byl u starostovského korýtka pan Juračka, dnes Top 09, dříve už ani nevím, za co kandidoval. On s tehdejšími radními (někteří jsou u korýtek ještě dnes) a dopravní lobby ve městě prosadili doprojektování dálničního mimoúrovňového křížení Hranice, bez návazných nájezdových a obchvatových tras, které můžeme vidět např. u Lipníka nebo Bělotína. Další starosta pan Novák po zvolení viděl, jaká se na město žene pohroma, a proto začal řešit sice neúplný, ale významný obchvat města. Bohužel zůstalo jen u studie, dál se nedostal, nebyl již starosta a později zemřel. V dalším volebním období se ujal starostování zase pan Juračka a studii hodil za hlavu a do roku 2004 byl klid. Koncem tohoto roku už se to nedalo tutlat a tak s tím musela Juračkova rada města vyjít na světlo denní (někteří v radě sedí i dnes).
Od roku 2005 Palačovskou spojku skloňují donekonečna někteří hraničtí obyvatelé i politici ikdyž bylo již tehdy jasné, že dopravu ve městě tato spojka nevyřeší. Navzdory bouřlivým protestům místních obyvatel a petici, kterou zorganizovalo občanské hnutí Zdravé Hranice proti dálničnímu křížení Hranice (petici podepsalo během čtyř dnů přes 2000 obyvatel), tehdejší zaslepená koalice, lobbovaná dopravci nějakým mazivem na zvedání ruky, odsouhlasila vybudování sjezdu z nového úseku dálnice D1 bez dalšího návazného dopravního řešení.
Teď po volbách si občané města Hranic mohou zapět "Teď už máme, co jsme chtěli." Myslím tím nově starou radniční koalici, protože v té se podstatného nic nezměnilo. Akorát zelenou nulu vyměnila jiná. Musím ale trochu zareagovat na článek, který vyšel počátkem listopadu v Hranickém deníku. Historie s Palačovskou spojkou začíná ještě v minulém století, kdy v devadesátých letech byl u starostovského korýtka pan Juračka, dnes Top 09, dříve už ani nevím, za co kandidoval. On s tehdejšími radními (někteří jsou u korýtek ještě dnes) a dopravní lobby ve městě prosadili doprojektování dálničního mimoúrovňového křížení Hranice, bez návazných nájezdových a obchvatových tras, které můžeme vidět např. u Lipníka nebo Bělotína. Další starosta pan Novák po zvolení viděl, jaká se na město žene pohroma, a proto začal řešit sice neúplný, ale významný obchvat města. Bohužel zůstalo jen u studie, dál se nedostal, nebyl již starosta a později zemřel. V dalším volebním období se ujal starostování zase pan Juračka a studii hodil za hlavu a do roku 2004 byl klid. Koncem tohoto roku už se to nedalo tutlat a tak s tím musela Juračkova rada města vyjít na světlo denní (někteří v radě sedí i dnes).
Od roku 2005 Palačovskou spojku skloňují donekonečna někteří hraničtí obyvatelé i politici ikdyž bylo již tehdy jasné, že dopravu ve městě tato spojka nevyřeší. Navzdory bouřlivým protestům místních obyvatel a petici, kterou zorganizovalo občanské hnutí Zdravé Hranice proti dálničnímu křížení Hranice (petici podepsalo během čtyř dnů přes 2000 obyvatel), tehdejší zaslepená koalice, lobbovaná dopravci nějakým mazivem na zvedání ruky, odsouhlasila vybudování sjezdu z nového úseku dálnice D1 bez dalšího návazného dopravního řešení.
Automobily tak z něj proudí přes hustě obydlené části města. Zástupci radnice od té doby jen slibují: budeme tlačit na vybudování takzvané Palačovské spojky, přeložky silnice I/35, která by měla Hranicím ulevit od tranzitní dopravy ve směru na Valašské Meziříčí a na Slovensko. Palačovská spojka není spasitelem, protože neřeší směr na Bystřici pod Hostýnem a tak by stejně musela těžká doprava přes město. Jedním z řešení byla studie na částečný obchvat města iniciovaná občanským sdružením Zdravé Hranice a tehdejším zastupitelem ing.Špiříkem, podle pana Wildnera západní tangentou. Ta byla radou města a koalicí zastupitelů v roce 2008 zamítnuta. Pan Wildner dlouze hovořil o východní tangentě, spíš jen o ní nesmyslně kecal, protože pro ni nic moc neudělal.
Nejlepší je ale tvrzení slečny Ondriašové, která měla z pozice místostarostky oblast dopravní infrastruktury pod palcem a nic pro ni za čtyři roky neudělala. Cituji: "Jen za poslední čtyři roky jsme absolvovali na téma Palačovská spojka celou řadu jednání. Máme velký zájem o to, aby byla vybudována co nejrychleji," shrnula situaci hranická starostka. Nadějně prý vypadala jednání pana Wildnera s ředitelem Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Zlín, generálním ředitelem ŘSD, ředitelem Státního fondu dopravní infrastruktury a náměstkem sekce realizace zdrojů Státního fondu dopravní infrastruktury. Jen nesmyslné žvanění, nikde hmatatelné písemné důkazy o tom, kde a s kým bylo jednáno a jaký byl výsledek.
To jsou jen předvolební a povolební kecy, protože pan Wildner za osm let, kdy byl u korýtka místostarosty a starosty nic kloudného nepodnikl a slečna Ondriášová jakbysmet. Teď nám občanům budou další čtyři roky mazat dalším žvaněním med kolem huby. A jaký bude výsledek, počkejme čtyři roky.
Kvůli finanční krizi však stát vybudování Palačovské spojky odkládá do nedohledna. Jejímu uspíšení by možná mohla napomoci současná aktivita některých zastupitelů. To slibují dva zastupitelé za Věci Veřejné, že pokud se vše bude dařit, bude silnice do pěti let v provozu. Ach jo, kde ty loňské sněhy jsou. Kde vezmou peníze, možná jim dá výhodný úvěr jejich šéf nebo manažer bezpečnostní agentury.
Kromě Věcí veřejných měla dokončení Palačovské spojky ve volebním programu také strana Hranice 2000 neboli TOP 09, jejichž lídr, bývalý starosta a dlouholetý zastupitel pan Juračka, celý problém nastartoval.
I další si přisazuje – za Právo a spravedlnost, pardon, za ČSSD: „I my chceme v jednáních o urychlení stavby pokračovat. Hranicím by se jejím vybudováním značně ulevilo," podotkla za nastávající vedení města Radka Ondriášová. Ale jak, to už se z jejího výjevu nedozvíme…..
Podle vyjádření Ministerstva dopravy, Ředitelství silnic a dálnic a dvou podstatně zainteresovaných krajů moravskoslezského a zlínského mají přednost, když budou finanční prostředky, rychlostní komunikace a dokončení úseků dálnice.
Proto by členové staronové rady města a zastupitelstva měli řešit to, na co mají síly. Například, jak řešit radikální omezení nákladní dopravy ve městě, hlavně v obytných částech. Vyřešit "průjezďák" přes náměstí, vybudované blbosti v Komenského ulici. A to jsem se ještě nezmínilo o tom, jak mizerná je situace v oblasti životního prostředí a zejména ovzduší v našem celkem pěkném městě. Pěkně se vyjádřil pan Kolomazník, že "WildnerovyHrby"nezhoršují životní prostředí. A co výsledky měření prašnosti a hluku?
Závěrem si neodpustím svůj názor na dnešní radu města - je to pěkně vypráskaná parta!
Antonín Honysz
Antonín Honysz
Žádné komentáře:
Okomentovat