1. 10. 2014

Poučení z Veselíčka a Přerova

Není to tak dávno, co občané nedalekého Veselíčka čelili prodloužení a rozšíření těžby v místním kamenolomu. Zprávy z tisku popisují, že to přeci jen jde - třeba 

V Přerově došlo k projednávání v zastupitelstvu. V Hranicích se vše podařilo k plné spokojenosti (nevím koho přesně) probrat už v neveřejné radě, jak nám, občanům, sděluje radní pan Ing. Karel Hübl - http://www.hranicke-listy.cz/2014/09/je-vam-jedno-ze-i-deti-nasich-deti.html 
a zdá se, že možnost vyjádřit se k problematice těžby občanům byla tak nějak odepřena, na veřejné zastupitelstvo se nejspíš jednání o těžbě v Hrabůvce nedostane. Nezbude nám, než vzít zavděk podmínkami stanovenými radou města, jak se píše na webu http://www.mesto-hranice.cz/cs/aktuality/hranicka-radnice-19-zari-2014.html.

Tak nějak si nedovedu v reálu představit formulaci, že komunikace ve Velké budou po celou dobu těžby kropeny a čištěny. Nevím, zda tím městská rada míní, že silnice vedoucí obcí nikdy neuschne, aby se na ní neprášilo, nebo něco na způsob pravidelného sečení trávy EKOLTESem, tj. alespoň dvakrát do roka. Poslední dobou mi připadá, že umytí špinavé cesty je podobná iluze, jako zaplachtovaný náklad. Je celkem zřetelně vidět (pokud ten déšť není plánovaným kropením komunikací), že běžné dešťové srážky jsou častější, než pravidelná očista a vlhčení komunikace vedoucí přes obec za účelem snížení prašnosti. Možná je to tím, že přišel podzim, nevím.

O stavu komunikace směrem od lomu nemluvě, vyjeté koleje jsou jasně patrné, kontrola prakticky žádná, ať už jde o zajištění nákladu, nebo o stav komunikace a absenci vlhčení, za účelem snížení prašnosti, nebo rychlost projíždějících náklaďáků. Osobně moc nevěřím tomu, že vše, co může město udělat s negativním postojem obce Hrabůvka a osadních výborů ve Velké a Lhotce, je tiše v radě vytvořit podmínky těžby a tuto přes nesouhlas obyvatel a podle pana Hübla i alespoň jednoho radního tak nějak posvětit s tím, že s tím stejně nejde nic dělat.
Když jsem byl malý, kámen z Hrabůvky putoval do Drahotuš na nádraží po komunikaci, kde to nikomu nevadilo a pak po kolejích pěkně dál. Dnes všechen projede přes Velkou, po silnici, středem obce, na korbách náklaďáků, z nichž se především jemnější frakce občas i sypou. Na výjezdu z lomu vlhčený tak důkladně, ža už po pár minutách jízdy je často suchý a padá a práší…

Jaké mělo Veselíčko štěstí, že pozemky, na nichž chtěl tamní lom těžit, patřily stále městu Přerovu a nestihl je získat vlastník kamenolomu, že se záměr dostal až na jednání zastupitelstva. A jakou mají Hrabůvka, Velká a Lhotka smůlu, že naše rada jen konstatuje, že se s tím nedá nic dělat a alespoň dala dohromady podmínky těžby.

Petr Vávra

1 komentář:

Anonymní řekl(a)...

Koalice v radě města (ČSSD, ODS a KDU-ČSL) skutečně rozhodla o tom, že se další desítky let bude jezdit s kamenem m.j. přes Velkou, ale i přes Hranice. A co je zajímavé, členem rady je kromě Ondriášové a Zimy (oba ČSSD), Haše (ČSL), a Kutého (ODS) i Hlavinka (ODS). Tatáž koalice se postavila i proti obchvatu Velké.
Prezentované "kropící opatření" je jen plácnutím, aby se něco řeklo. Všichni vědí, jak takové opatření vypadá v praxi v suchých letních dnech v Hranicích. Navíc v provedení, které pan ředitel Vinkler nazývá "zvlhčováním". MP