Před
několika dny jsem byl přítomen vcelku odstrašující situaci na náměstí T.G.M při
vyústění do Zámecké ulice u obchodu EMOS. V tomto místě přecházela vozovku
postarší žena. Tu se po náměstí řítilo, "určitě" předepsanou
rychlostí 30 (podle vyjádření ved.OD omezení všichni řidiči dodržují), vozidlo BNW
tmavé bary s tmavými skly. Asi vozidlo místního tzv.významného podnikatele.
Před ženou prudce zabrzdil tak, že zastavil od ní jen malý kousek, žena byla s
tohoto počinu řidiče dosti vystrašená. V tom se stáhlo okno u řidiče a to, co
se stalo, bylo šokující. Muž středního věku "hulákal", vědom si své
vysoké "inteligence", vulgární slova. "Ty jedna s.., co se s..
na cestě, tady nemáš přechod, tak vypadni než se nas...". Pak ještě padlo
několik peprných slov, nejdou napsat, budily by pohoršení. Pak inteligent ve
vozidle zavřel okno a předvedl nám, jak se má po historickém centru města
jezdit, "odpálil to na plné kule".
Jak je zabezpečena bezpečnost občanů na náměstí T.G.M. při přecházení vozovky u Komerční banky (Svatoplukova), staré radnice (Radniční), České pojišťovny (Janáčkova), EMOS (Zámecká)? V těchto místech není žádné značení a občané tam musí přecházet.
Po diskusi se známými se jeden z nich obrátil
na pana Kolomazníka, ved. dopravy MěÚ s touto
žádostí o informaci dle zákona 106/1999, jak to na náměstí s přecházením je.
Jak je zabezpečena bezpečnost občanů na náměstí T.G.M. při přecházení vozovky u Komerční banky (Svatoplukova), staré radnice (Radniční), České pojišťovny (Janáčkova), EMOS (Zámecká)? V těchto místech není žádné značení a občané tam musí přecházet.
Přišla
velmi kvalifikovaná odpověď:
Při přípravě oprav historického jádra města
Hranic se pochopitelně tato problematika posuzovala. Na doporučení Policie ČR
DI, která spolurozhoduje o dopravním značení bylo rozhodnuto, že přechody v
centru (až na výjimky) nebudou.
Ochrana chodců je zajištěna níženou
rychlostí, úzkými jednosměrnými ulicemi a vyosením jízdního pruhu. Ze zákona má
každý právo přecházet ulici kde chce pokud tam nejsou přechody. Pokud by v
centru byly přechody vznikaly by paradoxní situace, že každý kdo by přecházel
jinde a v menší vzdálenosti jak 50 m od přechodu by se dopouštěl přestupku a
měl by být sankcionován.
Navíc myšlenka, že
chodec na přechodu má absolutní přednost je mylná a navozuje někdy nebezpečné
situace. Stávající systém funguje a není problém.
Odpověď úředníka velmi pěkná, ale moc nic
neříkající (původní znění i s chybami pisatele).
Že
je rychlost omezena, je dáno značkou na vjezdech do historického centra města,
kdo a jak ji kontroluje není nikomu jasné, protože žádnou kontrolu rychlosti
nikdo nikdy neviděl.. To je asi jako ze značkou "Průjezd zakázán". Tento
zákaz také nikdo nekontroluje, protože podle vyjádření vel. městských strážníků
není jak. Proto si jezdí každýl, jak chce. Těch 50 metrů zákaz přecházení
vozovky od vyznačeného přechodu je ve
vyhlášce. Nebylo by lepší a bezpečnější pro občany mít v historickém centru
přechody, a přehlížet těch předepsaných 50 m jako jiné zákazy? Pan přemoudrý
vedoucí dopravy ale neodpověděl, jak je chráněn chodec před vozidly na náměstí
T.G.M. Jeho odpověď je zavádějící v tom, že chodec na označeném přechodu nemá
určitá práva oproti řidiči. Je velký rozdíl z právního hlediska, když občana
srazí vozidlo na přechodu, nebo mimo něj. Proč je potom uprostřed náměstí
vyznačen na vozovce přechod, bez dalšího dopravního značení, který mylně
informuje chodce, že je to přechod, ve skutečnosti to ale přechod není? To je sranda
pane Kolomazníku, že? Účastník
projednávání problematiky rekonstrukce náměstí uvádí, že otázka dopravního
značení přechodů tam padla. Proti návrhu na vyznačení přechodů byl tehdejší
starosta a podpořil jej pan Šenk od policie. Pátral jsem, kde podle odpovědi
pana Kolomazníka je výjimka plnoprávného přechodu v historickém centru města, bohužel žádnou jsem
nenašel. Nebo je přece někde ukrytá a zná ji jen někdo, třeba ved. dopravy?
Nekrásnější je poslední věta v odpovědi, bude se asi čekat tak dlouho, až se v
historickém centru stane
"smrťák" a pak systém podle pana Kolomazníka přestane fungovat. Pak
bude problém!
Stálo by
za úvahu pro úředníky MěÚ, jak u vjezdů do historického jádra města
upozornit nějak řidiče, že chodci přecházejí, kde chtějí - podle ved. dopravy „oprávněně",
proto by
měli zvýšit pozornost. To by měli ale řešit úředníci, kteří jsou za takovou
činnost placeni.
Proto občané pohybující se v historickém
jádru POZOR! Pan Kolomazník, ved.
dopravy MěÚ Vám doporučuje - ze zákona vyplývá, že přecházet vozovku
můžete, kde chcete, ale nikde nemáte právní ochranu, když se Vám něco stane,
protože v historickém jádru města nejsou přechody. Proto bude nejlepší se historickému jádru
města zdaleka vyhnout!
A když budete muset do historického
centra města, tak jen v motorovém vozidle! Pak to bude pro Vás zaručeně
bezpečné.
Sepsal
M.Klousek
4 komentáře:
Tak tenhle článek je opravdu slátanina. Naopak argumenty pana Kolomazníka jsou docela logické. Pisatel si patrně neuvědomuje, že ke spoustě smrtelných úrazů chodců dochází právě na přechodech. Není dobré celou věc posuzovat pouze na základě silného emocionálního zážitku s nějakým blbem řidičem.
Ten článek je přesně obraz toho, jak se chovají řidiči, hlavně ti, kteří mají silné auta a myslí si, že jsou mistři světa. Že na náměstí nejsou přechody je pravda a ochrana občanů před projídějicími vozidly by měla být zabezpečena. A to je úkol MěÚ odboru dopravy. Můj názor, článek je dobrý. Bylo poukázána na to co by se mohlo zlepšit na náměstíT.G.M. i okolních ulicích .
V Hranicích je instalováno už poměrně dost kamer. Otázka pro Městskou policii - nedá s zjistit majitel zmíněného auta?
Honza
Není to sranda, že celé rádobyhistorické jádro Hranic je zpraseno tak, že nesplňuje ani základní technické normy?! A výroky pana Kolomazníka jsou jedna perla za druhou. Já bych toho diletanta nezaměstnal ani jako hajzlbábu. Tentokráte ve stylu, my jsme se na všechno vysrali a budeme v tom pokračovat protože je to tak nejlepší a vy dole v podzámčí se s tím poperte jak umíte.
Okomentovat