Tak konečně došlo k tomu, že hluk a určitě i jeho doprovod prašnost
zasáhly město Hranice od Potštátské ulice přes Alešovu, třídu 1.máje ke
křižovatce u bývalého kina Svět. Určitě se jedná i o jiné části města, o
tom se zatím veřejně nemluví. Po komunikaci II/440 totiž vede dálniční
přivaděč z D 1 . Po mnoha letech konečně
MěÚ Hranice přiznal, přes mluvčího pana Bakovského (objevili Ameriku),
že došlo k výraznému zvýšení provozu, v průměru o 40% . Tím se
podstatně v této hustě obydlené části města zhoršily životní
podmínky občanů. Občanské sdružení Zdravé Hranice argumentovaly v roce
2009 s odhadem zvýšení provozu o 45 – 55%.
Proč k tomuto stavu došlo? Při formulaci odpovědi se musíme vrátit o
pár let do minulosti:
V polovině devadesátých let minulého století tehdejší starosta Juračka
spolu s „modrými ptáky a černoprdelníky“ za přispění místní podnikatelské lobby
prosadili něco, co dnes výrazně zhoršuje životní prostředí občanů. V té
době vrcholila příprava výstavby dálnice D 47(D 1). Projektanti dálnice a ŘSD
připravovali v našem regionu dvě mimoúrovňová křížení se sjezdy, a to
v Lipníku a Bělotíně. Podle odborníků to mělo stačit, protože Hranice byly
a jsou do obou míst spojeny kvalitní čtyřproudou komunikací I/47 a
dosažitelnost dálnice byla kolem 10
km . To se podnikatelům a voleným funkcionářům
města v čele s panem Juračkou nelíbilo a tak si prosadili další
mimoúrovňové křížení Hranice se sjezdy, upozorňuji, že nikam. Jak v Lipníku,
tak Bělotíně se při projektování i vlastní stavbě mimoúrovňového křížení
sjezdy stavěly v návaznosti na přístupové komunikace mimo
obce. Když bylo do projektu na nátlak vedení Hranic schváleno a doprojektováno
mimoúrovňové křížení Hranice (nás
daňové poplatníky to stálo jen o nějaký ten milionek navíc, radní a tzv. podnikatelé
to neplatili), již se nikdo nezajímal o návaznost přístupových komunikací, jak
tomu bylo v Lipníku i Bělotíně. Holt se tehdejší „bafuňáři“ města na
občany vykašlali, žádný obchvat mimo město neřešili, i když tehdy mohl být
vyprojektován a dnes v provozu. Nechali klidně sjezd s
přivaděčem pustit bez skrupulí do města, bylo to jednoduché a nestálo to
tehdejší radní včele s Juračkou žádnou námahu a nechali to, co provedli,
potichu na několik let usnout. Následující starosta pan Novák zjistil vážný
stav věci a snažil se vzniklou situaci řešit částečným obchvatem, bohužel
neuspěl.
V roce 2004, když byl zase starostou Juračka,
se při projednávání dopadů dálnice na město konečně dostal na světlo
fakt, že návazný přivaděč k mimoúrovňovému křížení dálnice nikdo neřešil
a funkci přivaděče má plnit komunikace II/440, která vede od severu
k jihu přes celé město. V té době šlo stavbu mimoúrovňového křížení
zastavit a ponechat původní projekt, nebo se dal řešit obchvat města Hranic
tak, že by provoz nešel přes město. Tehdy se přímo na zasedání zastupitelstva
vznesla vlna odporu proti mimoúrovňovému křížení Hranice. Za pár
dnů byla starostovi města předložena petice, kde bylo přes dva tisíce podpisů
proti výstavbě mimoúrovňovému křížení Hranice s požadavkem zůstat u
původní varianty dostatečnosti mimoúrovňového křížení v Lipníku a
Bělotíně. Vzniklo občanské sdružení Zdravé Hranice, které se snažilo řešit
vzniklou situaci a dostat dopravu mimo město. Tehdy starosta Juračka přednesl
na zasedání zastupitelstva historickou větu „ CO BY TOMU ŘEKLI
PODNIKATELÉ KDYBY KŘÍŹENÍ NEBYLO“. Co tomu budou říkat
občané, kterým se zhorší životní prostředí, jej nějak nezajímalo. Petici smetla
Juračkova většina v zastupitelstvu, které hlasovalo pro vybudování
mimoúrovňového křížení bez ohledu na občany. Většina níže uváděných zastupitelů
seděla v zastupitelstvu a radě již tehdy a svým jednáním zapříčinili stav,
který se dnes s problémy řeší. Holt lobbying a penízky z něj nesmrdí.
Za starostování Juračkova nástupce Wildnera občanské sdružení
iniciovalo vznik studie pro částečný obchvat města západním směrem a
připravovalo návrh úplného obchvatu východním směrem (jen pro doplnění, dnes
město řeší jak řešit dopravu z Tovární ulice). Již před šesti lety
existovaly návrhy řešení, které však koalice starosty Wildnera smetla se stolu
jako nepotřebné pro město. Aby měli starosta Wildner a radní Hlavinka
objektivně potvrzené zamítnutí obchvatu, svolali do městské části Velká
shromáždění občanů k problematice obchvatu města. Dobře „nabuzení“
obyvatelé Velké neřešili přínos pro město, ale argumentovali většinou tím, že
to pro ně není přínosem a že s obchvatem nesouhlasí. Když občanské
sdružení požádalo tehdejší radu města, aby podobné veřejné projednání bylo i v
městě, starosta Wildner prohlásil, že je další projednávání zbytečné, že se už
obchvat s občany projednal a že občané s obchvatem nesouhlasí. Většina
níže uváděných zastupitelů seděla tehdy také v zastupitelstvu a
v radě města. Dnes vidíme, že to mělo být řešeno. Do historie
vstoupí slova v té době radního Sedláčka přednesená bezprostředně po
zprovoznění dálnice: „Já bydlím na 1.máje a žádný podstatný nárůst dopravy jsem
nezjistil“. Toť moudro zasvěceného a osvíceného radního, který má
v oku počty projetých aut, navíc přednesené uprostřed prvního ataku
ekonomické krize.
Námi volení zastupitelé pro nás občany prakticky
v řešení životního prostředí za poslední čtyři volební období nic moc
nevyřešili. Jenom o tom hodně řečnili a řeční. Můžeme poděkovat za stav
hluku a špatného životního prostředí ve městě dlouholetým zasloužilým
zastupitelům a radním, jen pro osvěžení paměti jejich jména pánové Juračka, Wildner,
Hlavinka, Kutý, Ulehla, Haša, Sedláček, Zíma, Ludmila, paní Ondriášová,
Vlasáková, Švarcová a z minulých zastupitelů nezávislý Káňa a zelený Vinkler. Ti „nezávisle“
hlasovali podle potřeb svých chlebodárců. Málem bych zapomněl pana Langra a
Pokorného. Neuváděl jsem záměrně jejich stranickou příslušnost, protože
po volbách všechny sliby hodí vždy za hlavu a vytvoří takovou podivnou koalici,
která jim umožní „dojit ze svých korýtek “. Tito pánové a dámy hlavně při
vykonávání funkce hleděli a hledí získat vlastní prospěch a potom možná něco
pro město a občany. Že svým nezodpovědným jednáním a přístupem přivodili
občanům města Hranic „kvalitní životní prostředí“ si nepřipouští, vždyť oni
dělali a dělají pro dobro věci i nemožné. A dnešní většinou ti samí
koaliční radní a zastupitelé jako v minulosti (nových je jen pár a ti
jsou jen pro okrasu). Ti v oblasti životního prostředí nedělají prakticky
vůbec nic přínosného a podstatného.
Ještě chybí doplnit, jak se radní a zastupitelé již po
mnoho let chovají „macešsky“ k obyvatelům kolem I/35. Ulice
Hranická, Čs.armády až po Smetanovo Nábřeží, co se týká hluku a životního
prostředí! To by bylo na jeden článek. Ale aby závěr článku byl
konkrétní, NEUDĚLALI VÚBEC NIC !
Občané města Hranic, příště proto volme zase tyto zasloužilé a „za potřeby
občanů bojující“ zastupitele, kteří mají praxi v nic nedělání, „hrabání“ a
žvanění. Budou mít možná společné předvolební heslo „ Ať naše město
vzkvétá ve smogu, prachu a hluku“.
K napsání článku mne inspiroval článek v Deníku ze dne 6.června 2012
M.Klousek
1 komentář:
Ti mizerové na kraji si počkali, až si většina občanů vymění okna za vyšší kvalitu. a když zjistili, že je to již nebude moc stát, tak začali nabýzet výměnu oken. Rozdíl hluku dnes a a v roce 2000 je tak markantní, že už to občany začalo s.... Mezitím si panstvo vymyslelo, že nějaké kompenzace nepřichází v úvahu. Tak jsme s tebou občane pěkně v....... zpětně nedostaneš nic. To je demokracie po česku.
Okomentovat