V říjnu 2011 usnesením 243/2011 uložilo
zastupitelstvo starostce města vytvořit pracovní skupinu k vyřešení
optimalizace dopravy a parkování v historickém jádru města, která navrhne
zastupitelstvu ke schválení návrh optimalizačních opatření.
Trochu historie jak se k tomuto usnesení
došlo:
V době rekonstrukce náměstí již bylo známé,
že se doprava v historickém jádru města musí zklidnit. Tehdejší představitele
města prohlásili, že situace se bude řešit až bude provedena rekonstrukce některých ulic, hlavně Komenského (musím upozornit, že
v pracovní skupině byli členové kteří
toto prohlášení tehdy podpořili v radě města, změnili názor a teď vystupuji s,opačnými
názory). Protože rekonstrukce Komenského již dávno proběhla, s jakým výsledkem,
to občané vědí, a dochází k ukončení rekonstrukce dalších ulic, je řešení
dopravy v jádru města prvotní.
Již od počátku jednání pracovní skupiny bylo
zřejmé, že představitelům města se do řešení dopravy moc nechce. Některým
členům pracovní skupiny se od začátku zdálo, že starostkou počínaje se bude
hrát celý případ do "autu".
Teď konkrétně k jednotlivým jednáním (byla
celkem tři):
Na
prvním jednání se řešilo, že by se mohla částečně uzavřít Jiráskova
ulice
s tím, že by průjezd měla městská doprava, dopravní obsluha a služby. Ostatním
by byl průjezd zakázán. Ulicí Janáčkovou by byl vjezd na Pernštejnské náměstí a
ulicí Zámeckou by byla vracečka na náměstí pro běžná vozidla. Zástupce
občanského sdružení předložil návrh pro studii z roku 2005, která byla tehdy zaslána
starostovi města a vedoucímu dopravy Kolomazníkovi. Nic se do dneška neřešilo.
Bylo starostkou řečeno, že se změny a problematika musí projednat se zástupci
City Parking Group s.r.o, kteří řeší parkování. Tím bylo jednání skupiny ukončeno.
Na druhém jednání v březnu se řešila
otázka související s dopravou a parkování.
Místostarosta rekapitulovala zápis z posledního jednání.
Konkrétní
doslovné vyjádření ze zápisu druhého jednání pracovní skupiny:
Zástupci City Parking
Group s.r.o.
odpověděli na otázky položené v předcházejícím jednání:
- Omezení parkování na Jiráskově ulici
jen pro dopravní obsluhu s tím,
že
nebude volně pro veřejnost průjezdná znamená reálný pokles tržeb o 60 tis ročně
(při důsledném dodržování systému však až o možný trojnásobek). Pokud by parkovací
místa (je jich 24) změnila režim na abonentní resp. rezidentní činily by
maximální tržby cca 12 a více tis. za rok (tj. podle skladby).
Velký
pokles tržeb je zřejmý.
- Omezení parkování na pravé straně
náměstí znamená rovněž snížení
tržeb
cca o 760 tis. Kč/rok (při důsledném dodržování systému však až o možný
trojnásobek).
- Návrh na zvýšení parkovného v
historickém jádru společnost
každopádně
nedoporučuje. Dle jejich vyjádření je návštěvníky neakceptovatelné.
Dále
zástupci společnosti konstatovali, že budou akceptovat každé rozhodnutí města.
Velitel MěP:
- Po prověření navrhovaného vymezení obvodu
náměstí pro zásobování tuto
variantu
nedoporučuje, neboť by plocha byla zaplněna celodenně stojícími vozidly
bez
placení a to často samotnými provozovateli prodejen - s odkazem na zásobování.
Podélná stání musí být v režimu placeného stání. Dále pak se přiklání (s
ohledem na nemožnost efektivní kontroly průjezdů) k omezení průjezdu Jiráskovou
ulicí.
Ing.
Šenk souhlasí s velitelem MěP ve věci
podélného parkování.
Zástupci podnikatelů, kteří zaslali na
město Hranice petici (doručena dne
2.3.2012)
tuto upřesnili dopisem ze dne 13.3.2012, kde požadují následující:
- neměnit stávající systém na náměstí
- nepřipustit jakékoliv omezování dopravy
v centru
- vytvořit v levé straně náměstí
(směrem ke kašně) nová parkovací
místa
vyčleněná pro zásobování a upravit tak stávající poměry na náměstí, kdy
zásobování někdy zajíždí na chodníky.
Dále
pak doporučují zvýšit počet parkovacích míst pro návštěvníky na úkor abonentů a
rezidentů, a to např. na Zámecké ulici, kde je to již s podnikateli
předjednáno.
Zástupce OD se vyjádřil, že ačkoli se z pohledu
náměstí jeví omezení jako přínos, z dopravního hlediska není změna vhodná.
Znamená značnou zátěž spočívající v dvojnásobném prodloužení trasy jízd vozidel
v centru a následně jejich objíždění přes kpt. Jaroše s následnou kumulací na
silnici II/440 pod kinem.
Tímto
závěrem zástupce OD bylo jednání ukončeno.
Třetí jednání pracovní skupiny v
květnu bylo již v režii nositelů názoru „neřešit omezení dopravy v historickém
jádru města“.
V
úvodu paní starostka přivítala přítomné a celé jednání zahájila a
zrekapitulovala zápis z posledních jednání a nastínila možnost nějakého časově omezeného
částečného řešení. Uvedla, že při změně parkování by došlo ke snížení výnosu z
parkování o cca 800 tis,. Kč a společnost CPG souhlasí s touto změnou, ale v
žádném případě nesouhlasí se zvýšením parkovného. Diskuse se následně prioritně
zabývala změnou dopravního režimu. Dále se postupně vyjadřovali přítomní:
Ing. Svitek jako dopravní
autorizovaný inženýr:
- Nekloní se k uzavření Jiráskovy
ulice,
- Znamenalo by to značně složitou
dopravní situaci na Pernštejnském
náměstí,
- Je více než pravděpodobné ucpání
silnice II/440 pod kinem,
- Proto nedoporučuje toto řešení.
Ing. Šenk jako komunikační inženýr Policie ČR - Dopravního
inspektorátu:
- Upozornil na nevhodnou skladbu
komunikace na Zámecké ulici, kde
naznačený
chodník je jen z jedné strany a zásobování probíhá ze strany podloubí,
- Přiklání se k názoru Ing. Svitka a
změnu nedoporučuje.
Ing. Haša, člen rady města:
- Nedoporučuje změnu a upozorňuje na
velmi problematickou zatáčku u
EMOSu
při výjezdu ze Zámecké ulice. Obecně, bez stavebních úprav nerealizovatelné.
- Pěší zóna rovněž není z geografického
pohledu vhodná, jakékoli
omezení
znamená velkou bariéru,
- Jako jedinou možnou pomoc navrhuje
osvětu a určitou pravidelnou
formu represe.
Ing.Kolomazník, vedoucí OD:
-
Historickým jádrem projíždí bez zastavení jen asi 17 % vozidel
zjištěno
v roce 2007.
Pan Honysz, občansko sdružení:
- Občanské sdružení v roce 2008
napočítalo poměr přibližně 6 průjezd
:
4 parkující v roce 2008
- Dotaz, jak se přišlo k číslu 17 %,
bez odpovědi
Pan Matuška, jako zástupce
podnikatelů:
- Nesouhlasí s jakoukoli změnou,
- Navrhuje úpravu retardérů na
Komenského ulici.
Ing. Hűbl, člen rady města:
- Upozornil, že rekonstrukcí náměstí se
značně zhoršilo životní
prostředí
v centru města,
- Je zastáncem změny a navrhuje změnu
vyzkoušet min. po dobu 14-ti
dní.
Pan Honysz, občansko sdružení:
- Jestli vedení města nemá zájem řešit
parkování a součastný stav
dopravy
v historickém jádru města, podle průběhu jednání to tak vypadá, tak ať
starostka ukončí jednání pracovní skupiny a problém pro město je vyřešen.
Ing. Ondriášová, starostka:
- Opětovně otevřela otázku časově
omezené úpravy např. v nočních
hodinách.
Bc. Mann, velitel MěP:
- Z pohledu Policie by přivítal pěší
zónu.
Závěrem:
Starostka
města pověřila vedoucího OD vypracovat návrh a doporučení
na
červnové zasedání zastupitelstva.Jaké doporučení, to je otázka. Komise se
jednoznačně nevyjádřila, ale podle složení pracovní skupiny, kde převládali
členové, kterým stav vyhovuje, je závěr jasný. Pěkně nahraná fraška podle hesla
"Vlk se nažral a koza zůstala celá".
Nejlepší
byl výrok zástupce tzv. podnikatelů na náměstí. Tím, že by se uzavřela částečně
Jiráskova ulice a vozidla by se Zámeckou vracela zpět na náměstí TG.Masaryka by
se zhoršilo životní prostředí ! Podle jeho „úvahy "
méně
aut způsobí asi více hluku a více smogu.
Úplně závěrem – jednalo se o půlroční alibistickou
frašku radních města, s
konstatováním: Oni se přece snažili součastný stav dopravy a
parkování v historickém jádru řešit. Že to nevyšlo, za to přece nemohou.
Sepsal
podle faktů M. Klousek
2 komentáře:
1. Je již i časem potvrzeno, že Juračkova rádobyhistorická partička rekonstrukci "historického" jádra města zpackala jak jen to šlo. Dokonce se ani nenamáhala s dodržením technických a dopravních norem. Nejdůležitější jsou přece vyrovnané řady sloupků, jako v kasárnách.
2. Pokusy o omezení dopravy na náměstí a okolí jsou stejné jako přikládání pijavic chudokrevnému. Už teď mizí život i peníze z našeho blbákova vzrůstajícím tempem.
3. Napravit technicky doslova debilně "zrekonstruované" dopravní cesty městem sociálním inženýrstvím je stejně debilní pokus hodný naší městské správy, zavánějící navíc totalitou.
4. Jediné co by se teď, kdy již je postaveno, dalo udělat, pokud to má mít nápravný dopad je pokutovat všechny odpovědné potentáty, odvézt připitomnělé litinové sloupky do šrotu a za získané peníze spravit co půjde.
5. Bod 4 je, bohužel, čistě teoretický, ale prakticky se dá do budoucna občansky více mlátit městskou správu přes prsty a tak zabraňovat realizaci pitomostí.
6. I bod 5 je teoretický, neboť nejsme občané, ale ovce.
Jak se psalo v článku.koalice madam Ondriášové nemá a neměla zájem cokoliv měnit a řešit v historickém jádru města. Celkem jasně to dal najevo poskok na dopravě Kolomazník. Hranická lobistická partička tzv. podnikatelů a nami volených zástupců si udělela s občanů zase jednou srandu. Ten,co to spackal Juračka dal návrh na změnu.Jím přijata drahá firma na parkování to neodsouhlasila a radnice se s toho ........ Tak to u nás v Hranicích chodí pořád dokola. Chudák občan.
Okomentovat