Tento
měsíc jsem považoval za důležité věnovat se hospodárnosti, tedy naší snaze mít
pod důslednou kontrolou finanční prostředky, nezapomínat na rozvoj města
a ani na informace o úřadu města.
a) Hospodárnost
V
této oblasti jsme změnili celé právní nastavení Ekoltesu
a.s. (stanovy, dohled a také veřejnou kontrolu pomocí nové
komise pro dohled na Ekoltes ze strany zastupitelstva města.) Nejde tedy
o pouhé sečení trávy, ale především o finanční a ekonomický dohled s cílem
snižovat náklady při zvýšeném objemu kvalitně poskytovaných služeb.
Dalším krokem je analýza činností a nastavení budoucnosti
v oblasti odpadového hospodářství. Zde je ve značném nepořádku obecní
skládka směsného komunálního odpadu a celá činnost sběrného dvora.
Provedená "Analýza rizik" nás svými výsledky nutí k okamžité
reakci. Je nutná odborná sanace velké části městské skládky. Pro
přibližně 30 - 35 tis. tun nebezpečného odpadu není zabezpečeno zamezení
průsaku dešťových vod do podloží. Není možné čekat do doby, kdy se začnou
znehodnocovat spodní vody.
Celkově
připravujeme podmínky pro změnu v hospodaření s odpady, protože již
v roce 2024 nebude možné ukládat směsný komunální odpad na skládky tak,
jako dnes. Také jsme vyjednali obnovu a navýšení kontejnerů pro sběr
tříděného odpadu a jednáme s Olomouckým krajem o přípravě
velkého odpadového centra.
Nákupem nového systémového software jsme připravili podmínky pro
důsledný dohled nad ekonomikou celého úřadu. Změnili jsme systém
a organizaci sledování nákladů do střediskového rozložení. Od ledna 2016
budeme schopni vyhodnocovat činnost každé městské hospodářské jednotky
samostatně, což do této doby téměř nebylo možné, nebo jen velmi složitě formou
ruční mnohadenní práce.
Zavedli jsme několika stupňovou kontrolu, jak investic města, tak vynakládaných
nákladů na údržbu a provoz. S každým odborem byl samostatně projednán
plán nákladů a v návrhu je již "Rozpočet města Hranic" pro
rok 2016. Investiční komise, osadní výbory i rada města zhodnotily
potřeby investic našeho města. Dle stavu připravenosti s ohledem na možnou
výši investičních prostředků nyní předložíme Zastupitelstvu města Hranic plán
na rok 2016 a budeme již dnes pracovat na výhledu pro rok 2017
a dále.
Také hodnotíme a analyzujeme systémy ke sledování energetické zátěžev našem
městě. Energetická politika není závislá pouze na dobře stanovené ceně
energie. Součástí strategie musí být také údaje kam tuto energii
dodáváme, v jakém stavu jsou patřičné objekty a zda odpovědní
pracovníci hospodaří s energií řádně. Jen připomenu, že naše město
takovou koncepci přístupu nemělo a my tedy začínáme od samého začátku.
Vypracujeme systém sledování každého energetického měřidla a pravidelné
hodnocení spotřeby.
b) Rozvoj města
Město
jako celek je poměrně složitá struktura. Samospráva města ani státní
správa dnes není tou jedinou silou, která je hybatelem rozvoje. Jsou zde
i aktivity fyzických osob, firem a dalších organizací, z kterých
dále vyplývají potřeby v rámci společného užívání městské infrastruktury.
Z tohoto důvodu by měli naši zastupitelé vyhodnocovat tyto potřeby
změn, zařazovat je do plánu rozvoje a, pokud to finanční podmínky dovolí, také
je realizovat. Stanovení priorit pak určuje, kdy se na plánované záležitosti
dostane. Nelze však vše uskutečnit okamžitě, ani není vše navenek vidět
a tak je logické, že vzniká dojem neřešených oblastí.
Roční
investice města by potřebovaly sumu mnohokráte vyšší. Bohužel je
možné pracovat pouze s tím, co máme k dispozici. Dalším
rozhodujícím faktorem jsou vyhlašované dotační okruhy, které nás nutí
realizovat investice s nižší prioritou.
V současné době se soustředíme na strategickou oblast vlakového nádraží,
autobusového nádraží a na dokončování infrastruktury pro průmyslové zóny.
Musíme dokončovat kanalizace a stávající doplňovat o kanalizace
dešťové. Máme maximální snahu podpořit místní části Hranic a rozvíjet tak
naše město jako celek.
Vše ale začíná u územního plánu a s jeho podobou nejsem
spokojen. Rádi bychom zabezpečili některé okrajové komunikace. Nemáme pod nimi
pozemky a není společenská vůle je prodávat.
Otevřeně si také přiznejme, že historická jádra měst nebyla projektována na
současnou dopravní zátěž. Nikdy nebylo dostatek finančních prostředků, aby byl
každý kout našeho města dokonalý. Společnost jako celek neměla dostatek
rozumu, aby si ponechala minimálně pozemky na budoucí dostatečně propustné
komunikace do lokalit, kde se dala předpokládat bytová nebo individuální
zástavba.
V roce 2016 chceme přijmout odbornou osobu Útvaru hlavního architekta. Ten
by měl připravovat vize, kompletovat stavební dokumentace, ale také dozorovat
stav stávajícího městského majetku. Tento chybějící článek by měl být odborným
partnerem pro tvorbu Územního plánu až po vzhled nejen našich investic. Pak by
se neměly dít takové nepravosti, jako se staly na přístupové trase
k Hranické propasti. Není to sice území ve vlastnictví města, nejsme
investoři stavby, ani neprovádíme správu tohoto území, ale zde chybělo právě
posouzení z pohledu budoucího vzhledu celé stavby. Tuto ošklivost povolily
státní orgány, které nemají onu povinnost, ani nemohou posuzovat estetickou
hodnotu stavby. Osobně doufám, že to pro budoucnost nastavíme tak, aby se tento
stav již neopakoval.
c) Stav městského úřadu
V
každé době se ozývají hlasy, že je nutné toho či onoho pracovníka vyměnit. Ten
nejhorší stav je, když se do těchto záležitostí pletou i osobní zájmy či
pouhá lidská nevraživost. Reaguji na různé maily, občanské podněty nebo několik
osobních rozhovorů. V těchto věcech mám ale jasný postoj. Tak tomu
v období, kdy budu zodpovědný za Úřad města ve funkci starosty,
nebude.
Než
mi lidé dali důvěru, doložil jsem věci, které nejsou v pořádku. Na základě
těchto skutečných podkladů byl vyměněn ředitel společnosti Ekoltes.
Byla
doložena nehospodárnost v oblasti využívání externích právních služeb.
Systém je měněn a právní služby si naše město bude zabezpečovat samo svými
pracovníky. Je nutné si uvědomit, že pracovní náplň samosprávy, státní správy
i v rozpočtových organizacích zabezpečujeme desítkami
pracovníků. Tito byli většinou vybíráni ve veřejných výběrových řízeních
a musejí splňovat řadu předpokladů. Dnes jsou podrobeni novému trendu
a musejí plnit cíle, nikoli psát dopisy. Dokud mohu u každého
z nich vyhodnotit snahu, kreativitu a aktivitu cíle plnit, je
nezbytné, aby se nebáli o své pracovní místo. Pokud však bude
skutečně doložen opak, budou nahrazeni lidmi, kteří si uvědomují svoji
odpovědnost.
Je
také nutno poukázat na opravdu přebujelou legislativu, která mnohdy samotnému
úředníkovi nedává možnost chovat se dle selského rozumu a také k tomu
ani není oprávněn. Pokud tedy kdokoli má pocit, že něco není
v pořádku, je nutné přestat kritizovat a pokud možno odborně doložit
svá tvrzení. Slibuji, že pak budu já i veškeré orgány města okamžitě
reagovat.
Na závěr mi dovolte zmínit větu, které si opravdu vážím. Při návštěvě delegace
z partnerského města Leidschendam - Voorburg (Nizozemí) po
prohlídce města a celém programu návštěvy její významný představitel
pronesl:
„V
roce 1990 jsme Vám poskytovali rady, připravovali informace a otevírali
cestu do Evropy. Byli jste jako studenti. Dnes po 25 letech jste nám
rovnocennými partnery. Od této doby se budeme učit navzájem“.
Žádné komentáře:
Okomentovat