Duben
je takový zvláštní měsíc. Nejen že v něm vylézají hadi a štíři, ale na našich
silnicích se opět po zimě začínají hemžit nejrůznější přibližovadla, uložená
přes zimu v garážích, kůlnách, stodolách či sklepích. Jejich řidiči se po
zimním spánku dostávají do provozu, který oproti předešlému roku opět o něco
zesílil. A tak byl duben po řadu let, tak jako třeba březen - měsíc knihy,
vyhlašován měsícem bezpečnosti silničního provozu. Mělo to být jakési
připomenutí všech řidičských povinností - bývaly posilovány hlídky dopravní
služby, v některých okresech na nejisté řidiče padl děs a nevyjížděli v dubnu
vůbec - už třeba proto, že neměli vozidlo úplně v pořádku a že pravděpodobnost
postihu byla v dubnu větší než jindy.
V současné
době asi moc velký nárůst hlídek dopravních policistů v tomto měsíci nelze
očekávat, přesto bychom chtěli řidiče upozornit na to, že je to již tři měsíce,
co od 1. ledna letošního roku došlo k částečné úpravě pravidel silničního
provozu, díky které možná stovky řidičů denně porušuje dopravní předpisy
v našem městě a ani o tom neví.
Jedná se o 'Zákaz vjezdu nákladních automobilů',
který se teď vztahuje na daleko více aut. Doposud platilo, že dopravní značka
'Zákaz vjezdu nákladních vozidel'
platila pro auta s hmotností nad 3,5 tuny. Od letošního roku je ale situace
jiná a značka se vztahuje na všechna auta z kategorie N, tedy i na nákladní
automobily, jejichž hmotnost nepřevyšuje 3500 kg. Nově se tak zákaz vjezdu týká menších dodávek, pickupů, tahačů, ale
také třeba osobních aut s mřížkou za zadními sedadly. Podle ČT se tato
změna týká více než půl milionů aut.
Pozměněná vyhláška č.
294/205 o pravidlech provozu na pozemních komunikacích nově popisuje tuto dopravní značku takto: "Značka zakazuje vjezd nákladním
automobilům, tahačům přívěsu nebo návěsu a speciálním automobilům. Značka
neplatí pro obytné automobily. Je-li na dodatkové tabulce nebo na značce pod
symbolem nákladního automobilu uvedena hodnota nejvyšší povolené hmotnosti
(uvádí se v tunách), platí značka pro vozidla o nejvyšší povolené hmotnosti
převyšující tuto hodnotu. U jízdní soupravy je rozhodný součet nejvyšších
povolených hmotností všech vozidel soupravy."
Pokud tedy u zmíněné značky
není dodatkovou tabulkou doplněna hmotnost, žádné nákladní auto za ni nesmí. Tyto značky jsou přitom
téměř všude - na silnicích, při vjezdu do ulic nebo částí města, na
parkovištích atd.
Ministerstvo předpokládá,
že obce postupně doplní dodatkové tabulky do míst,
kam budou chtít zakázat pouze
vjezd velkých nákladních aut, stejně jak tomu bylo doposud. Pokud by to totiž
neudělaly, hrozilo by, že zcela odříznou zásobování některých částí a také
výrazné zpomalí provoz.
A co to znamená pro naše
město?
Pojďme se podívat. Zatímco
dvě příjezdové cesty na náměstí jsou bez problému, zde je vjezd upraven značkou
zákaz vjezdu vozidel nad 5 tun (obrázky si zvětšete).
Příjezd po ulici 28.října |
Příjezd po ulici Svatoplukova |
Vjezd na ulici Teplická přes Potoční |
Vjezd na ulici Komenského |
Problém tedy není samotné centrum,
ale okolí centra, které je pro nákladní vozidla nepřístupné. Takže nastala
situace, že po ulici Svatoplukova sice mohou vozidla o nižší hmotnosti než 5
tun vjet na náměstí, problém je ten, že nemají vůbec žádnou možnost se na tuto
ulici dostat protože, jak ulice Komenská tak ulice Teplická, je pro nákladní
vozidla uzavřena.
Další omezení pro nákladní
vozidla, nově i pro dodávky, pickupů, ale také třeba osobních aut s mřížkou za
zadními sedadly.
Tř. 1. máje |
Vjezd na ul. Kpt.Jaroše |
Řidiče těchto vozidel
bychom chtěli upozornit na další zákulisí této změny. A to především na
dálnicích, kde se tato značka vyskytuje ve variantě „Zákaz vjezdu nákladním
autům do rychlého jízdního pruhu“. Teoreticky by tak každá dodávka, která na
dálnici jede levým, tedy rychlým pruhem, měla dostat pokutu, která ještě
nedávno hrozila jen neukázněným šoférům náklaďáků a kamionů. Aby dodávky do
levého pruhu vjet směly, musí být u značky ještě dodatková tabulka. Ta ovšem
většinou chybí.
Ministerstvo si navzdory
zjevné nedomyšlenosti novinky stojí za tím, že je změna v pořádku, i když
o ní drtivá většina lidí nemá ani ponětí.
Žádné komentáře:
Okomentovat