27. 2. 2010

Jak se žije na horním konci města



Lidé v okrajových částech Hranic si již zvykli na to, že je radnice buď zcela přehlíží, nebo pouze slibuje a pak se vymlouvá na nedostatek financí. Výsledkem je rezignace a celkový nezájem občanů. 
Letošní zima byla skutečně z pohledu posledních několika let dost dlouhá a tuhá. Sněhu napadlo, mrzlo, až praštělo, ale jaro snad již klepe na dveře. Sníh mizí před očima a potůčky vody se klikatí a hledají si cestu.  Jaro považuji za nejkrásnější období roku. Bylo by ještě krásnější, kdyby mi radost nekalily peripetie s každoročními potoky vody valícími se po cestě na ulicích Potštátská,  Alešova i 1.máje. 
A letos bylo sněhu opravdu hodně. Za ty roky, co na Potštátské bydlím, jsem již zvyklý na leccos. Počítám se již téměř za zrezignovaného občana, ale ve čtvrtek 25.2. jsem to již opět nevydržel a vyrazil na radnici. Po cestě na Potštátské i Alešově se valily proudy vody po obou stranách, což většina řidičů považovala za příležitost umýt si podběhy a gejzíry vody tak stříkaly až na ploty zahrad a schody obchodu. Chodec nebo cyklista zcela bez šance. Navíc hrozila i dopravní nehoda, neboť viditelnost v gejzírech vody byla velmi snížena.  
Normálně stačí metr uskočit, letos však město připravilo pro pěší past. Pokud provedete tento úhybný manévr s cílem zachránit si život, máte smůlu, protože se utopíte ve výkopu plném vody, který na vás číhá přímo vedle cesty v délce asi 30 metrů již od listopadu loňského roku. 
Pokud zvolíte variantu „chodník“ na druhé straně, máte smůlu taky. Navazuje přímo na silnici – přivaděč a pro jistotu je v něm pastička ve formě dalšího promyšleného výkopu. V podjezdu pod viaduktem je sice chodník na obou stranách a výkop kupodivu chybí, ale musíte být sprinter hodný soupeření s U. Boltem, aby se vám podařilo tento úsek bez újmy překonat v krátké prodlevě, kdy nejede žádné auto. 
Možná úsměvné z pohledu řidiče nebo člověka bydlícího v centru města, méně tak již rodiče dětí chodících do školy nebo jiného pěšího hazardéra. Ráno děti odvezu autem, odpoledne se snažím také, ale ne vždy to vyjde.
Zpět však ke čtvrteční situaci. Cestou na radnici člověk přemýšlí, na koho se obrátí o pomoc. Je pozdě odpoledne. Vedení města? Odbor dopravy?  Ti už tam nebudou a navíc je to vyzkoušené a zbytečné. Zkusil jsem městskou policii. Strážník ihned poslal hlídku, která na místě zjistila vážnost situace, okamžitě zkontaktoval pracovníka Ekoltesu a pohotovost Správy silnic Olomouckého kraje. Ssoska skutečně přijela a umístila alespoň přenosné dopravní značení, upozorňující řidiče na nebezpečí a nařizující snížení rychlosti. Maximum, co šlo v této chvíli udělat. 
Smutné je na tom ovšem to, že manželka o této situaci dopoledne telefonicky informovala místostarostku města a vedoucího odboru dopravy, který situaci na místě prověřil. Konstatoval však asi neřešitelnost. Osobně jsem na odboru dopravy v lednu upozorňoval na to, že kanál je zcela ucpaný bahnem a kameny z obecní cesty ke složišti dřeva a na jaře bude problém podobně jako při každém větším dešti.
Sněhu bylo letos opravdu hodně. Logicky tak byl z ploch jako jsou některá parkoviště např. u obchodních center odvážen. Proč však na horní konec města? Asi proto, abychom si vody z tajícího sněhu v městě řádně užili. Voda ale do kopce nepoteče, vážení.  

Karel Machyl





Reakce vedoucího odboru dopravy Městského úřadu
1.března 2010 
Na silnici druhé třídy ve správě Správy silnic Olomouckého kraje se v minulých dnech
vylévalo značné množství vody. Zdrojem je pravděpodobně vyvedení meliorace na nevhodném místě, v rohu pole vedle místní komunikace. Voda vytéká na styku místní komunikace a silnice II/440, přetéká zde umístěnou kanalizační vpusť, rozlévá se po silnici a teprve po desítkách metrů vtéká do kanalizace.
Důvodem jsou dva faktory:
  1. Nikdo nesmí dopustit, aby z jeho pozemku vytékala voda na silnici.
  2. Nefunkční kanalizační vpusť u místní komunikace. Tuto se město snažilo na podzim 2009 pročistit hydročističem, ale bez úspěchu. Oprava si vyžaduje provedení výkopů a následné položení nového potrubí. Akce zasahuje do silnice II/440. 
Počítáme s opravou v jarních měsících.

Inž. Zdeněk Kolomazník

Žádné komentáře: