Hranické listy
v dubnu zveřejnily několik anonymních příspěvků, které se negativně
vyjadřují o projektu nového sběrného dvora a navrhují požadovat náhradu škody
za „zmařený projekt“.
Protože jak vlastní příspěvky, tak i následné komentáře pracují ze
zcela nepřesnými údaji, dovolím si uvést reálná fakta.
Nové vedení ( včetně mé osoby) nastoupilo do Ekoltesu v druhé
polovině roku 2015. Firmu jsme převzali ve zcela dezolátním stavu. Proto bylo
rozhodnuto ( a Radou města schváleno) celý areál přestavět.
Vypsali jsme výběrové řízení na architektonické řešení, které
vyhráli architekti z Brna. Ti navrhli několik variant, které průběžně
vidělo i vedení města a nakonec zvítězila varianta rondelu. Není tedy pravda, že se pracovalo jen s jednou
variantou.
Vítěznou variantu ve stadiu architektonického návrhu jsme
prezentovali zastupitelstvu města na konci roku 2016 a byl schválen předběžný rozpočet s limitem 80 mil Kč
s podmínkou získat dotaci cca 30 mil
Kč. Dotace se týká jen sběrného dvora, ne technického zázemí Ekoltesu.
Dotace měla být zajištěna přes olomoucké ITI, se kterým jsme
opakovaně jednali a jednal s nimi i pan starosta. Vždy jsme byli ujištěni,
že dotaci této výše mají pro Hranice alokovanou.
V další
fázi ( počátek roku 2017) jsme vypsali další výběrové řízení a to na
projektanta. Vyhrála firma z Ostravy a začala s přípravou dokumentace
pro územní řízení. Jakmile byly hotovy potřebné výkresy, byla udělána nová
kalkulace, resp. několik kalkulací. Výsledné částky byly v rozmezí 90 mil
Kč až 110 mil Kč, tedy o 10 – 30 mil Kč výše, než byl městem povolený limit.
Ihned jsme začali řešit, jak rozpočet vrátit do limitu 80 mil Kč. Není tedy pravda, že rozpočet byl překročen o 50 –
60 mil Kč, to je cílená lež od anonymního pisatele.
V září 2017 byly vypsány dotační podmínky ITI pro další
období, které jsme ihned jeli konzultovat na ministerstvo do Prahy. Tam se
bohužel ukázalo, že došlo ke zhoršení dotačních podmínek, kde místo očekávaných
85% dostaneme jen na 25%. Takže místo očekávaných 30 mil Kč jsme spadli na 10
mil Kč. Seznámili jsme s těmito fakty vedení města a na mimořádné VH
společnosti Ekoltes bylo rozhodnuto o snížení finančního limitu a tedy o
přepracování sběrného dvora i technického zázemí Ekoltesu.
V lednu 2018 jsme Radě města představili nové řešení, které se finančně
pohybuje do 70 mil Kč, kde počítáme s dotací cca 8 mil Kč. Reálná částka
by se tak měla pohybovat kolem 55 - 60 mil Kč, protože počítáme
s vysoutěžením lepší realizační ceny.
Pokud by byl schválen návrh zastupitelů ( Zima, Zapatová) o
odložení stavby, opět by došlo k posunu a ke změně dotačních podmínek a
možná bychom si nakonec nesáhli ani na těch očekávaných 8 mil Kč.
Stavební povolení očekáváme v srpnu 2018, následně bude
vybrána stavební firma pomocí VŘ a stavět se začne počátkem roku 2019.
Přestavba bude dokončena počátkem roku 2020.
Co říci na závěr?
Nejjednodušší by bylo nic nedělat, tak jak tomu bylo
v minulosti a nad tristním stavem Ekoltesu si „umýt ruce“. Mnohonásobně
těžší je něco dělat se všemi riziky, které investice za 70 mil Kč, která trvá 5
let, může přinést.
Má angažovanost ve vedení Ekoltesu není v žádném případě
finanční, ale je to snaha naše město zlepšit.
A pokud si přes vše výše uvedené někdo myslí, že bychom měli
hradit škodu za zmařenou architektonickou studii, tak ať se obrátí na
zastupitele. Vedení Ekoltesu je proti „ chybě z nedbalosti“ pojištěno do
výše 30 mil Kč.
Jen vás pak mohu ujistit, že schopní lidé, za které si dovoluji
považovat kolegu z představenstva ing. Františka Purgerta a snad i sám
sebe, nebudou pro město pracovat ani náhodou.
RNDr. František Smolka
Předseda představenstva Ekoltes,a.s.
Žádné komentáře:
Okomentovat