Lumír Fojtík
Po bouřlivých událostech minulých dnů je naše město
v napjatém očekávání, jak to vše dopadne a co z toho bude.
Jak po městě, tak i ze zdrojů, jež se mi v minulosti
ukázaly být překvapivě dobře informované, se hovoří kupodivu o třech možných
směrech vývoje.
Primárně je mezi lidem hranickým řeč o koalici Otevřené
radnice, ANO a KSČM, nicméně zde je otázkou, jaké budou požadavky jednotlivých
potencionálních partnerů na zastoupení v orgánech města a dělbu moci
obecně, protože jako druhá v pořadí koluje městem varianta Hranice 2000
(za podmínky sebekritiky a změny chování), Otevřená radnice a ANO,
s případnou podporou 2-3 zastupitelů menších subjektů, což jak jsem
pochopil, závisí na požadavcích levice.
A dokonce jsem do třetice slyšel i variantu koalice bez
ANO z důvodů jistých obav nad formami a způsobem budoucích prezentací
členů hnutí, nicméně s ohledem na již proběhlou rekonstrukci městské rady
se tato varianta jeví jako krajně nepravděpodobná a spíše má svůj původ u těch
nepřejících a zhrzených.
V každém případě, ať již ve vedení města zasedne
kdokoliv, měly by tyto osoby mít v první řadě na zřeteli, že dosavadní
vývoj přece jen vede a i povede k určitému narušení kontinuity činnosti
města.
A právě zachování funkčnosti města by mělo být prvořadým
cílem rodící se koalice, neboť agenda městského úřadu, převážně určená
legislativou mimo působnost zastupitelů běží a musí běžet v čase bez
ohledu na to, „kdo sedí na radnici“. Ono totiž na druhé straně, obecně vzato,
mají zastupitelé tu „moc“ (v negativním slova smyslu), obrátit úřad vzhůru
nohama.
Veřejný úřad není firma, a již i jeden ministr poznal a
uznal (všechna čest), že veřejnou správu nelze řídit jako soukromý podnik. Jde
o dva naprosto protichůdné subjekty.
Nevím, zda a jak hluboce noví zastupitelé zalistovali
jednacími řády rady, zastupitelstva aj. dokumenty města, jaké mají povědomí o
veřejné správě, zvláště o místní, o samostatné a přenesené působnosti obce, o
trojkové a dvojkové obci, o zákonu o obcích, zda nahlédli do Ústavy, zvláště
Hlavy Sedmé, o tzv. malých a velkých rozpočtových pravidlech, o obávaném
správním řádu a správním procesu vůbec (jímž se řídí podstatná část agendy
úřadu) a o asi několika stech dalších důležitých věcech plynoucích z ústavních
zákonů, zákonů, nařízeních vlády a vyhlášek ústředních orgánů, jimž budou muset
být vázáni a ctít je, jinak by v krajním případě opravdu mohli i slyšet
„Jménem republiky…“.
Avšak na rozbourání úřadu není vhodná doba a nové vedení
bude potřebovat most, který je spojí s každodenní činností města.
Ze zákonem daných orgánů obce došlo z výrazné obměně
zastupitelstva, rady, zřejmě i starosty a místostarosty, a pak už zbývá obecní,
resp. městský úřad, který podle § 109 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích,
v platném znění, tvoří starosta, místostarosta, tajemník a zaměstnanci.
Pokud se nám změní osoba starosty a místostarosty, pak
jediné kontinuum bude ve vztahu k zajištění agendy města prostřednictvím
městského úřadu představovat osoba tajemníka, coby vskutku profesionálního
úředníka s příslušnou specializací.
Podle mého názoru, již vyjádřeném v předchozím
příspěvku o nezbytnosti funkční logistické podpory ze strany úřadu, sice měl
provést patřičné změny již v minulosti (leč i ty závisí na vůli
politického vedení města), nicméně mohu-li se zkušeností 24 let ve veřejné
správě novým tvářím něco poradit, pak se držte tajemníka jako klíště, protože
jen on Vás zdárně provede bludištěm veřejné správy, na kterém byste si jinak jako
ryzí amatéři vylámali zuby.
Nekompetentní a neschopná osoba v této funkci Vás
pohřbí. Praxe místní správy nabízí řadu příkladů, které mi dávají za pravdu.
P.S. A pokud jde o
akciovou společnost Ekoltes, kdesi jsem četl, že by se měla transformovat např.
na společnost s ručením omezeným…
K tomuto drobná
poznámka, eseróčka jsou svou podstatou a právní formou klasické obchodní, podnikatelské
subjekty, jejichž primárním cílem je podnikání za účelem tvorby zisku, zatímco
činnost Ekoltesu je o veřejných službách, ze své podstaty ne zrovna
ziskových, což je standardně řešeno formou příspěvkové organizace.
3 komentáře:
Krucifix
Znám pana Fojtíka velice dlouho. Jako bývalého zaměstnance MěÚ Hranice a vím kam a za čím z Radnice odešel.
Každopádně je to, dle zveřejněných příspěvků člověk, který dokáže vyhodnotit a popsat současnou situaci v hranické politice.
Nekritizuje, pouze předkládá fakta a otázky, na které by ráda znala odpověď spousta občanů Města Hranice a přilehlých obcí.
Věřím, že se blíží změna na místní komunální úrovni, ze které budou konečně profitovat občané, a ne pouze politici.
Technická poznámka, na MěÚ jsem nikdy nepracoval :-) L.Fojtík
Akciová společnost i spol. s r. o. je obojí za účelem tvorby zisku, takže pokud zůstane EKOLTES a.s. nebo bude spol. s r.o. je stejné. Pokud by byl ale EKOLTES rozpočtová organizace, pak by fungoval jen pro Město Hranice. Pak by se nemohlo stát, že budou čekat Hranice na posečení 2 měsíce, protože EKOLTES seče jinde. Zatím Město ani Ekoltes nijak nezajímá a netrápí, že častější, průběžné sečení nižší trávy přijde levněji jak seč metrové trávy. Tak mi to připadá, jako by byl kozel zahradníkem. Pracovat pro jiné, když sám nestíhám doma, jak to jen slušně nazvat?
Okomentovat