Michal
Heger
Priorita
1 : Zdravé životní prostředí
1.2
Zlepšování kvality ovzduší, ochrana obyvatel před hlukem
Nemohu si
pomoci, ale celý tento oddíl mi připadá jako výsměch obyvatelům Hranic.
K jeho sestavení byly pravděpodobně užity úryvky z perly socialistické
dětské literatury s názvem Neználek ve Slunečním městě. Zde pokorně přiznávám,
že v asi devíti letech, kdy jsem tu agitku povinně četl, mi ještě tak pitomá
nepřipadala. Inu, dětství tehdy trvalo
déle a internet, na kterém dnešní třeťáci
mohou studovat pohlavní zdravovědu, ještě neexistoval. I když, teď mi
došlo, že administrativa EU z této literatury určitě čerpá taky, viz. pokusy o
sociální inženýrství, ekologický fanatismus, prasení jídel a benzínu,
zakazování dětem nafukovat balónky atd. Brrr, až mňa otriaslo, ako hovoria
bratia Slováci.
Ale slíbil
jsem výcucy, takže asi tolik:
Oddíl 1 tečka
2 je učebnicovou ukázkou toho, jak ze závažné problematiky týkající se na tvrdo
našeho zdraví pouťovou frašku vyčarovati možno. Symptomatická jsou zde slova
„podporovat“ a „usilovat“.
Možná jsem
natvrdlej, ale odmítám přistoupit na módu slov jako je „podporovat“. Proč?
Dřív se na
výrobky dodávaly náhradní díly a prováděly se opravy. Dnes se dílů nedočkáte,
oprava se ani nevyplatí, zato vám překupníci na ty dreky poskytují takzvanou
podporu. Ta znamená, že k tomu dostanete pomatený návod, nebo můžete někam
zavolat až vás ten krám definitivně naštve, kde za své prachy vyslechnete
několik opakování stupidní melodie, protože user
support centrum je obsazené stovkou takových, co naletěli jako vy. Když náhodně
dojde ke spojení hovoru, sladký hlásek apatické brigádnice vám zpěvnou
pražštinou sdělí, že: „Tehle se ež nepedpereje, te je steré ež dve reke.“
Teď snad
chápete jak nahlížím na plány, které začínají slovem „podporovat“. „Usilovat“
chápu jako jeho tzv. neúplné synonymum. Nuže, kolikrát to tady máme? Z
celkových sedmnácti bodů sedm začíná „podporovat“ a tři „usilovat“.
Příkladně:
1.2.1.3.
Podporovat snížení automobilové dopravy
- tranzit Hranicemi na silnici 1/35, podporovat Palačovskou spojku
Nepřehlédněte
znásilnění domorodého jazyka až ke ztrátě logického smyslu „podporovat snížení
automobilové dopravy“. To asi k nám budou městští drábové pouštět jen nízká
auta, zejména kabriolety, nebo tu silnici zakopeme, aby se o povodních mohla
změnit v říční a tudíž ekologickou tepnu, když už vede podél hen tej Bečvy.
Nejnižší dopravou je zajisté metro, ale to v plánu kupodivu není. Aspoň zatím.
Podporování
palačovské spojky nám vedení města předvádí, co pamatuju, nejméně od roku 1996.
Pokud si
nedokážete vzpomenout na jakékoliv reálné projevy této podpory, pak jste na tom
stejně jako já. Ale dám do placu aspoň jednu tragikomedii.
Správně-li se
pamatuji na jisté jednání zastupitelstva v tom památném roce 1996, vedení města
prošvihlo jakýsi rozhodující termín, kdy ještě šlo připomínkovat trasu chystané
dálnice na Ostravu, včetně rozmístění exitů a „podpory“ palačovské spojky. Na
onom zastupitelstvu to bez nejmenšího uzardění jednoduše oznámilo, včetně
veselého přídavku, že už se s tím nedá nic dělat. Aby přítomní občané, kterých
bylo kupodivu hodně, nepropadli
malomyslnosti pozvalo zábavnou dvojici z brněnského centra dopravních omylů.
Oba dva komici přítomné ujistili, že vést tranzitní dopravu středem města je
ohromná zábava, kterou si nedokáží odříci ani ekologicky uvědomělí obyvatelé
vyspělého Holandska. I spustili nám optimistickou videoprezentaci ze své
návštěvy v Nizozemsku. Někteří občané však malomyslnosti přece jen podlehli a
dávali to najevo přímými dotazy, aniž by měli úctu k umělcům dostavivším se až
z Brna.
Vzpomínám si
nyní na dotazy dva.
Jeden se
týkal toho, co jsme všichni viděli na propagačním videu. Kamera držena
spolujezdcem v osobním autě projíždí asi pět minut po nějaké hlavní
čtyřproudové ulici v holandském městě, za jasného dne, údajně v době průměrného
provozu. Za celou dobu potká v protisměru tak do deseti osobních aut. Celou
dobu je vidět zábradlí podél vozovky, za ním dost široký travnatý a křovinový
pruh, za ním chodník a za chodníkem v dálce nesouvislá domovní zástavba.
Křižovatek i přechodů kupodivu málo a všechny řízeny světly.
Představte
si, že tazatel drze požadoval srovnání se zdejšími úzkými ulicemi, kde občas
sotva vyjde na úzoučký chodník jak domy stojí blízko vozovky a navíc se ptal,
proč nám pouštějí tak nesmyslnou prezentaci, když nevypadáme jako úplní idioti.
Pokračování
příště
2 komentáře:
Jeden neví, jestli se má smát nebo plakat.
Vona to je drsná realita. Co s tím?
Okomentovat