6. 1. 2012

Rozvojové pohádky, část 2.

Michal Heger

Priorita 1 : Zdravé životní prostředí
1.2 Zlepšování kvality ovzduší, ochrana obyvatel před hlukem

Nemohu si pomoci, ale celý tento oddíl mi připadá jako výsměch obyvatelům Hranic. K jeho sestavení byly pravděpodobně užity úryvky z perly socialistické dětské literatury s názvem Neználek ve Slunečním městě. Zde pokorně přiznávám, že v asi devíti letech, kdy jsem tu agitku povinně četl, mi ještě tak pitomá nepřipadala.  Inu, dětství tehdy trvalo déle a internet, na kterém dnešní třeťáci  mohou studovat pohlavní zdravovědu, ještě neexistoval. I když, teď mi došlo, že administrativa EU z této literatury určitě čerpá taky, viz. pokusy o sociální inženýrství, ekologický fanatismus, prasení jídel a benzínu, zakazování dětem nafukovat balónky atd. Brrr, až mňa otriaslo, ako hovoria bratia Slováci.
Ale slíbil jsem výcucy, takže asi tolik:
Oddíl 1 tečka 2 je učebnicovou ukázkou toho, jak ze závažné problematiky týkající se na tvrdo našeho zdraví pouťovou frašku vyčarovati možno. Symptomatická jsou zde slova „podporovat“ a „usilovat“.
Možná jsem natvrdlej, ale odmítám přistoupit na módu slov jako je „podporovat“. Proč?
Dřív se na výrobky dodávaly náhradní díly a prováděly se opravy. Dnes se dílů nedočkáte, oprava se ani nevyplatí, zato vám překupníci na ty dreky poskytují takzvanou podporu. Ta znamená, že k tomu dostanete pomatený návod, nebo můžete někam zavolat až vás ten krám definitivně naštve, kde za své prachy vyslechnete několik opakování stupidní melodie, protože user support centrum je obsazené stovkou takových, co naletěli jako vy. Když náhodně dojde ke spojení hovoru, sladký hlásek apatické brigádnice vám zpěvnou pražštinou sdělí, že: „Tehle se ež nepedpereje, te je steré ež dve reke.“
Teď snad chápete jak nahlížím na plány, které začínají slovem „podporovat“. „Usilovat“ chápu jako jeho tzv. neúplné synonymum. Nuže, kolikrát to tady máme? Z celkových sedmnácti bodů sedm začíná „podporovat“ a tři „usilovat“.
Příkladně:

1.2.1.3. Podporovat snížení automobilové dopravy  - tranzit Hranicemi na silnici 1/35, podporovat Palačovskou spojku

Nepřehlédněte znásilnění domorodého jazyka až ke ztrátě logického smyslu „podporovat snížení automobilové dopravy“. To asi k nám budou městští drábové pouštět jen nízká auta, zejména kabriolety, nebo tu silnici zakopeme, aby se o povodních mohla změnit v říční a tudíž ekologickou tepnu, když už vede podél hen tej Bečvy. Nejnižší dopravou je zajisté metro, ale to v plánu kupodivu není. Aspoň zatím.
Podporování palačovské spojky nám vedení města předvádí, co pamatuju, nejméně od roku 1996.
Pokud si nedokážete vzpomenout na jakékoliv reálné projevy této podpory, pak jste na tom stejně jako já. Ale dám do placu aspoň jednu tragikomedii.
Správně-li se pamatuji na jisté jednání zastupitelstva v tom památném roce 1996, vedení města prošvihlo jakýsi rozhodující termín, kdy ještě šlo připomínkovat trasu chystané dálnice na Ostravu, včetně rozmístění exitů a „podpory“ palačovské spojky. Na onom zastupitelstvu to bez nejmenšího uzardění jednoduše oznámilo, včetně veselého přídavku, že už se s tím nedá nic dělat. Aby přítomní občané, kterých bylo kupodivu hodně,  nepropadli malomyslnosti pozvalo zábavnou dvojici z brněnského centra dopravních omylů. Oba dva komici přítomné ujistili, že vést tranzitní dopravu středem města je ohromná zábava, kterou si nedokáží odříci ani ekologicky uvědomělí obyvatelé vyspělého Holandska. I spustili nám optimistickou videoprezentaci ze své návštěvy v Nizozemsku. Někteří občané však malomyslnosti přece jen podlehli a dávali to najevo přímými dotazy, aniž by měli úctu k umělcům dostavivším se až z Brna.
Vzpomínám si nyní na dotazy dva.
Jeden se týkal toho, co jsme všichni viděli na propagačním videu. Kamera držena spolujezdcem v osobním autě projíždí asi pět minut po nějaké hlavní čtyřproudové ulici v holandském městě, za jasného dne, údajně v době průměrného provozu. Za celou dobu potká v protisměru tak do deseti osobních aut. Celou dobu je vidět zábradlí podél vozovky, za ním dost široký travnatý a křovinový pruh, za ním chodník a za chodníkem v dálce nesouvislá domovní zástavba. Křižovatek i přechodů kupodivu málo a všechny řízeny světly.
Představte si, že tazatel drze požadoval srovnání se zdejšími úzkými ulicemi, kde občas sotva vyjde na úzoučký chodník jak domy stojí blízko vozovky a navíc se ptal, proč nám pouštějí tak nesmyslnou prezentaci, když nevypadáme jako úplní idioti.

Pokračování příště

2 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

Jeden neví, jestli se má smát nebo plakat.

Anonymní řekl(a)...

Vona to je drsná realita. Co s tím?