Michal Heger
Na šoumeny
padla krize, asi zapomněli text, nebo jen narychlo zaskakovali. Možná jim bylo
řečeno, že na nás budou stačit zrcátka a korálky. Začali blekotat něco o tom,
že to byl jen takový příklad a že i pro naše úzké ulice znají zázračná řešení.
Jen se trochu vzpamatovali, rozbalili nákresy ulic 1. máje a Komenského. Na
těchto nákresech jsme poprvé mohli vidět co nás teď denně otravuje (v obou
významech toho slova) všechny. Perverzní počty nesmyslných ostrůvků a
retardérů.
Tehdy se ještě myslelo, že z chystané dálnice na Ostravu budou vozidla odbočovat na Valašské Meziříčí (a Slovensko) na exitu do Hranic a projíždět středem města, kolem základních škol a obytných domů. Vítěznou pozici obsadil názor, že je nutno tento průjezd maximálně znepříjemnit a zpomalit, zkrátka všechny řidiče kteří to zkusí pořádně nasrat, aby je už nikdy nenapadlo tuto trasu použít znova. Druhé místo svorně zaujala rozličná fantasmagorická stavební řešení úplně jiných přípojek (takříkajíc s křížkem po funuse když už bylo ve státním rozpočtu rozdáno) se kterými zde nebudu ani zdržovat. Místo poslední, až na hanbě, bylo přiděleno názoru nejrozumnějšímu, který zastávali například samotní řidiči kamionů. Ten pravil, že přes centrum města, to jest pomalu, dlouho a pracně pojede s kamionem jen blázen, nebo ten kdo zabloudil, když odbočením u Lipníka a jízdou „po staré“ lze téhož dosáhnout mnohem snadněji, pohodlněji a s menší spotřebou paliva. A že analogicky se zachovají i řidiči aut menších. Postačí přehledně umístěné značky na správných místech. Povšimněte si, prosím, jak čas mnohdy odhalí fatální omyl v rozhodnutí rozhodčích.
Tehdy se ještě myslelo, že z chystané dálnice na Ostravu budou vozidla odbočovat na Valašské Meziříčí (a Slovensko) na exitu do Hranic a projíždět středem města, kolem základních škol a obytných domů. Vítěznou pozici obsadil názor, že je nutno tento průjezd maximálně znepříjemnit a zpomalit, zkrátka všechny řidiče kteří to zkusí pořádně nasrat, aby je už nikdy nenapadlo tuto trasu použít znova. Druhé místo svorně zaujala rozličná fantasmagorická stavební řešení úplně jiných přípojek (takříkajíc s křížkem po funuse když už bylo ve státním rozpočtu rozdáno) se kterými zde nebudu ani zdržovat. Místo poslední, až na hanbě, bylo přiděleno názoru nejrozumnějšímu, který zastávali například samotní řidiči kamionů. Ten pravil, že přes centrum města, to jest pomalu, dlouho a pracně pojede s kamionem jen blázen, nebo ten kdo zabloudil, když odbočením u Lipníka a jízdou „po staré“ lze téhož dosáhnout mnohem snadněji, pohodlněji a s menší spotřebou paliva. A že analogicky se zachovají i řidiči aut menších. Postačí přehledně umístěné značky na správných místech. Povšimněte si, prosím, jak čas mnohdy odhalí fatální omyl v rozhodnutí rozhodčích.
A zde je z
pohledu dramatu pravé místo abych si vzpomněl na ten druhý dotaz.
Kdosi se
dopravních šoumenů zeptal, asi zasažen hrůzou z plánovaného znehodnocení dvou
městských ulic nasrávátky řidičů, zda si tu trasu v reálném provozu s něčím
jako je autobus, nebo alespoň menší náklaďáček vůbec sami projeli. A to
herkarelgott neměl dělat. Jestli komici jednu krizi představení překonali,
tohle už na ně bylo moc a po zoufalé snaze vykličkovat jinam museli kápnout
božskou. I ukázalo se, že Hranicemi neprojeli ani Velorexem, nýbrž vycházeli
pouze z katastrálních map! V tu chvíli publikum nevratně ztratilo k hercům
důvěru a šmírácký spektákl byl předčasně ukončen.
Bohužel
pokračoval přes odpor publika pro úzký spolek naší radnice dále až do prakticky
realizovaného finále. Kdo dosud nevěděl kde je kořen toho, že máme město
zamořeno dopravními omyly, už to ví. Je to diletantismus naší radnice spolu s
předstíraným odbornictvím a opravdovou neschopností samozvaných
pseudoodborníků. Je to u nás v Kocourkově už tradice, že pro naši vlastní
radnici je větší odborník kdokoli, kdo prostě přijel z jiného města, než
vlastní občan, který je s místním prostředím sžitý a ještě k tomu jej
financuje. Výsledkem je třeba právě i to, že se nám přespolní posmívají a my
sami denně jezdíme přes silniční kurvítka. Těch co u nich bydlí je mi líto.
Mají na frašku se zlepšováním kvality ovzduší a ochranou obyvatel před hlukem
permanentku do první řady. A předem je mi líto cyklisty, který si rozbije večer
hubu i kolo o poťouchle do vozovky vytažené krajníky přes tzv. cykloztezku na
ulici 1. máje, když už jsme u těch dopravních zázraků. Nechť si pak v čekárně u
zubaře počte třeba:
1.2.1.5 Podporovat
vybudování elektropřípojek pro elektroautomobily a elektrokola
1.2.1.11 Podporovat
environmentálně šetrnou dopravu hromadnou i soukromou (autobusy na plyn,
elektřinu, elektrokola pro úředníky a Městskou policií)
Elektromobily
považuji za módní nesmysl, který nemůže žádné celkové zlepšení ovzduší přinést.
Naprosto souhlasím s definicí, že je to jenom těžké auto s výfukem namontovaným
na elektrárně. Navíc se schválně zapomíná k jásavému A dodávat neoddělitelné B,
totiž co to asi tak udělá s rozvodnou sítí, až se ty hračky na baterky hromadně
prosadí a celé město je na noc zapojí do zásuvek.
Představme si
malý elektromobil na nákupy s výkonem motoru jako Trabant, tj. 20 kW. Aby
vydržel v praktickém provozu jezdit aspoň 1 hodinu, uveze místo 4 osob jako
Trabant pouze 2, neboť jeho akumulátory (Li-ion, Li-Fe) nebudou lehčí než 200
kg. Když motor 20kWh přes den spotřebuje, musíme je přes noc do akumulátorů
zase dodat. Pro představu, je to jako byste vařili vodu v rychlovarné
konvici po dobu 10 hodin. A to uvažujeme
jen jezdící nákupní tašku s hodinovou výdrží a navíc jsme pro zjednodušení
opominuli, že účinnost přeměny energií nebude 100%. Rodinné auto sbaští
minimálně dvojnásobek, opět značnou část užitečné nosnosti obsadí vlastní
akumulátory a jistě nám nebude stačit pouhá hodina provozu. Pro takové auto
uvažujme minimálně o třech varných konvicích, odebírajících proud po dobu 10
hodin. A to už představuje asi 300 Kč každou noc zaplacených za nabití auta. Za
měsíc asi 9.000 Kč. Domyslíme-li celý výpočet do konce, vyjde nás to přibližně
stejně jako jezdit autem na benzín, které ovšem bude mít plně využitou nosnost,
méně technických omezení a "nabito" bude během několika minut.
Připočítejme fakt, že elektřina pro náš elektromobil musí být někde s účinností
necelých 30% vyrobena spálením fosilních paliv (jaderná el. má účinnost ještě
nižší) a rozvodnou sítí z drahé mědi přenesena do daleka, k tomu akumulátory
jsou dost jedovatá věc od výroby po likvidaci a celá eko-elektro-sláva je v …
však víte kde. Mimochodem, kdybychom omezili zbytečnou spotřebu mědi a dalších
vzácných kovů, pomůžeme Kongu nesrovnatelně více než sbírkou školních tašek.
Můžeme jen
doufat, že pro „podporu“ elektropřípojek nebudou použity stejné vzorce, které
vedly k předloňskému debaklu s vánočním stromem v případě elektropřípojky na
náměstí.
Ovšem
představa městských policajtů stíhajících pejskaře a špatně parkující auta na
těžkých a nemotorných elektrokolech, zatížených navíc botičkou a služební
výbavou by i nemocného v čekárně u doktora rozveselit mohla.
Pokračování
příště
1 komentář:
Dobře se to čte. Je to vtipné, výstižné.
Čím to je, že každý kdo se dostane do vedení radnice, okamžitě získá o 100% rozumu navíc?
Je to asi lákavé, být někým.
Ale zkusme to po volbách změnit.
Okomentovat