Michal Heger
A teď dva
body ze sedmnácti, které jediné začínají „realizovat“. Asi proto, že právě tyto
body nepřinesou zlepšení ovzduší žádné. Zato se nejlíp ze všech splní, postačí
jen objednat a zaplatit zapojení.
1.2.1.1
Realizovat provoz monitorovacího systému kvality ovzduší, daný projektem „Čisté
ovzduší pro Moravskou bránu“, včetně umístění a provozování 1 měřícího systému
v lokalitě „Údolíčko“ na sídlišti Struhlovsko
1.2.1.2
Realizovat světelnou informační tabuli (e), umístěnou na veřejné budově –
informování občanů o aktuální smogové situaci
Když
nedokážeme smog nasávaný Moravskou branou z Ostravy (za určité atmosférické
situace je dokonce jako mlžný jazyk vidět z letadla) nebo generovaný místně
odstranit, ať aspoň lidi vidí co je to tak škrábe v průduškách a nutí ke kašli.
Makat a platit daň z nemovitostí budou muset furt stejně, ale cestou do rachoty
si aspoň přečtou z čeho je jim blbě. To se hned tak nějak líp vykašlává, když
se ví co. Jen aby se tabule nepletly, když bude povodeň a smog současně. Ale to
jistě vyřeší nějaká speciální studie spřátelené agentury za pár stovek tisíc.
Škoda, že u nás nejezdí tramvaje, mohli bychom napodobit debilní a zkrachovalý pokus ostravského magistrátu o jízdu ve smogových dnech zdarma. Mám ale jisté podezření, že naměřené hodnoty k něčemu přece jen poslouží. Při překročení povolených hodnot by se mohl zakázat vjezd do určitých, co nejchaotičtěji stanovených částí města, aby se na tom pak dalo vybrat víc pokut. Uniformovaní specialisté na psí hovínka a vybírání pokut tam budou jezdit samozřejmě vzorově na elektrokolech.
1.2.1.17
Pravidelně provádět zvýšenou očistu komunikací, vedoucí k zabránění
sekundární prašnosti
Takhle přesně
se vyrábí v korupčním pseudokapitalismu poptávka. Nejprve vydláždíme centrum
města tou nejprašnější a nejhlučnější dlažbou jaká se dala vymyslet a kterou je
také velmi těžké udržovat (zvláště v zimě) a pak naplánujeme častější zametání.
A nejvyšší příplatky za zametání dosáhneme, když budeme zametat v neděli. Co na
tom, že je to jediný den, kdy je ve městě jakž takž klid a obyvatelé
postižených lokalit by si mohli odpočinout. My tady budeme celé dopoledne
jezdit s hlučnými stroji sem a tam, abychom se předvedli. Sice ta mašina moc
nevysává, zvláště pokud se před tím vajgly navlhčí z cisterny aby ztěžkly
a lepily se k podkladu a kostky účinnost vysávání už samy o sobě snižují, ale
motohodiny frčí a výfuky fučí. Vůbec nejúčinnější je uklízení města po lijáku,
který práci sám udělal ze soboty na neděli. To pak stačí jenom túrovat motory,
ať si to obyvatelstvo hezky užije jak s nimi zametáme i v neděli. Ať žije náš
hrdinný a obětavý Ekoltes.
Jestli
nevěříte, přidám příklad, který „podpořím“ fotografiemi a jelikož bydlím v
Jiráskově ulici je můj a tedy z první ruky bez zkreslení.
Byla hezká
letní neděle, což poznám spolehlivě podle dopoledního řevu a smradu naftových
motorů pracovních vozidel Ekoltesu. Pokud by správě města skutečně záleželo na
čistém životním prostředí pro občany a nešlo jen o prospěchářské zneužívání
módního tématu, měl bych v tu dobu otevřená okna, aby mi nalezl do baráku
čersvý vzduch. Přes týden si to mohu dovolit jen vyjímečně vinou
"geniálního" řešení dopravních tras centrem, které způsobuje
chronické dopravní zácpy v okolí křižovatky Černý orel (ale nejen tam).
Bydlíte-li v okolí a nejste náruživým feťákem výfukových plynů, nezbývá než
těšit se na den kdy auta nejezdí. Ovšem nebýt „zvýšené očisty komunikací...“.
I dopoledne
neděle 4. září 2011 bylo vyplněno řevem a smradem majícími vésti „k zabránění
sekundární prašnosti“. Jak je zaslechnu letím pozavírat co se dá, protože jak
sami ze zkušenosti dobře víte, výfukový smrad, z naftových motorů dvojnásob, má
tu vlastnost, že čpí silně a odvětrává se dlouze. Pak mi nezbyde než čekat až
řidiči dostatečně ukojí herní deficity z dětství ježděním sem a tam, jehož
výsledkem je prach vyfoukaný sekundárně do výše a vajgly srovnané do řádků,
které pak přes týden fakticky, ručně a potichu zamete do vozíku zametač Emil.
Tuto neděli se však obvyklý scénář protahuje. Kropicí a zametací vůz mi stojí
pod okny už 15 minut bez pohybu, jen motory stále běží. I nahlédnu, jakéže
potíže udatné osádky musí vyřešit aby mohly dokončit sterilizaci města. A
vidím, že jistě hluboce závažné, neb i po čtvrthodině jsou teprve ve fázi
slovní porady a bojí se i vypnout stroje. Nu což, jde o lítý boj s nebezpečnou
špínou, trochu karcinogeních zplodin navíc z drahé nafty je daní za vítězné
vlečení rotačních smetáků městem. Po dalších deseti minutách hluku a smradu už se
mě zmocnilo matné podezření, že ani odborníci tíhu problému nezvládají. A oni
skutečně nezvládají, neb se o to ani nesnaží. Prostě jen tak rozhazují rukama v
družném hovoru o své poslání se nestarajíce. Jelikož je bezvětří, smrad už
proniká přes stará okna dovnitř a za chvíli mi ochutí i oběd. Je třeba ustrnulé
situaci dodat nějaký pohybový vektor. Po krátké úvaze volím bezeslovný přístup
za pomoci vyspělé digitální techniky.
Klepnutím fotky zvětšete |
Pro ilustraci
připojuji ještě dvě fotografie, z nichž je patrno co přesně znamená „zvýšená
očista komunikací“ v podání Ekoltesu. Komentáře snad netřeba, inteligenci
čtenáře nemám důvod podceňovat.
Za použití
dětsky prosté a ještě nezkažené logiky by jeden řekl, že očistu města mnohem
více než všechny swotky a usnesení zajistí to, že se všichni občané naučí
pohotově fotografovat.
Dodávám, že
tehdy jsem nefotil s úmyslem publikovat, pouze jsem se chtěl zbavit smradu, ba
teď jsem musel pro účel seriálu zjistit, zda fotky vůbec ještě mám. Ale když
oni si naši potentáti na satiru tak vehementně nabíhají, že se to nedá vydržet.
Pokračování
příště
3 komentáře:
Jenda: Podle Vinklera prý mají v autech GPSky. Asi pro parádu.
"Ryba smrdí od hlavy"
Nevím jestli toho smradu kolem Ekoltesu není tolik právě proto, že těch hlav je tam nějak moc.
JN
Ryba smrdí od hlavy. Prostě to chce změnu.
J.H.
Okomentovat