29. 5. 2016

Postřehy z Hranic 29. 5. 2016

Nové namalované značky „Zákaz jízdy cyklistům“ na chodníku, ulice 28. října. 
Kdo často chodí "pod městem", tak ví, že tento chodník si oblíbili cyklisté a někdy i bezohlednou jízdou po chodníku, často ohrožují chodce, hlavně starší lidi, ale i maminky s kočárky.  První loňský pokus, jak zamezit jízdě cyklistům po tomto chodníku, a to namalování dvou značek přeškrtnutého kola na chodník, neslavil moc velký úspěch, cyklisté po chodníku jezdí dál.
V pátek proběhl druhý pokus, a to přimalování dalších čtyřech značek  na chodník,  takže nově je táto značka umístěna na chodníku, zhruba co 20 až 25 metrů. Bohužel, si nemyslíme, že to pomůže, cyklisté si v tomto městě podstatě dělají co chtějí. Zákazy, příkazy, vyhlášky, nařízení pro ně neexistují. Jízda na kolech, ale i motokoloběžkách po chodnících v centru města, jízda po pískových cestách v parku a nově i v zámecké zahradě, je pro ně normální. Jak prohlásila jedna paní v zámecké zahradě, což jsme byli svědkem, ona nesouhlasí se zákazem jízdy na kole v zámecké zahradě a proto toto nařízení starosty, nemíní respektovat.



23 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Článek by měl obsahovat přesné údaje, starosta nemá nařizovací pravomoc, pokud ty značky jsou namalované bez rozhodnutí příslušného oprávněného orgánu, tak jsou opravdu zbytečné a jejich "porušení" není ani sankcionovatelné. Chodník je veřejnou komunikací a umisťování v tomto případě horizontálního značení má svá pravidla.
Hlavní ovšem je, že ustanovení § 53 odst. 2 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, praví, že "Jiní účastníci provozu na pozemních komunikacích než chodci nesmějí chodníku nebo stezky pro chodce užívat, pokud není v tomto zákoně stanoveno jinak."
Není rozhodující starostenský obrázek na chodníku, ale zákon.
Pokud chodník není současně značenou cyklostezkou či smíšenou stezkou, tak tam dospělý cyklista nemá co dělat a městská policie může pokutovat. Neznalost zákona neomlouvá, cyklista je účastník silničního provozu.
A kdo se nechá náhodou na chodníku srazit cyklistou, který tam nemá co dělat, a zná novou občanskoprávní úpravu platnou od 1.1.2014 ohledně náhrady škody a deliktních závazků, tak se cyklista může pěkně prohnout...:-)

Hranické listy řekl(a)...

Z vaším příspěvkem, nelze nesouhlasit.

Namalované značky na chodníku, jsou opravdu nadbytečné, protože dle platných předpisů, cyklista jedoucí na kole, nemá co na chodníku dělat.

Náš článek je spíše o tom, že v našem městě, si cyklisté dělají co chtějí. Za porušení všeobecně platných vyhlášek, jim u nás nehrozí žádný postih. Takže není jediný důvod, proč by měli něco dodržovat.

Navíc malba na chodníku, přeškrtnutého cyklisty, podstatě vytváří iluzi, že kde táto značka na chodníku není, tak tam cyklista jezdit může.

Další problémem je především to, že plno rodičů jede na kole, se svými dětmi, takže rodiče již odmalička učí své děti to, že některé pravidla se můžou porušovat. A nejhorší je na tom to, že o tom, která pravidla porušíme, záleží pouze na nás.

Není to tak dávno, kdy Ústavní soud zamítl žalobu rodičů na školu, z důvodu toho, že jejich syn utrpěl vážný úraz páteře na škole v přírodě, protože i přes zákaz vydaný učitelem, skočil do rybníka, kde bylo málo vody. Rodiče tvrdili, že zákaz, v tomto případě, zákaz skákaní do rybníka a koupání v něm, byl ze strany školy málo důrazný.
Nejspíše i jejich syn, byl zvyklý na to, že je normální zákazy porušovat. Bohužel v tomto případě, tento mladík i díky svým rodičům, zaplatil za to velikou daň.


Anonymní řekl(a)...

Oba příspěvky jsou trefné. Někteří občané jdou skutečně za "hranu". Pletou si demokracii s anarchií.
Je to úkol pro "empíky". Když osvěta nepomáhá, musí nastoupit represe. JK

Anonymní řekl(a)...

Ještě k tomu úvodnímu doplnil, že jsou-li chodec a cyklista účastníky silničního provozu a chodník je druhem komunikace a cyklista tam na něm nemá co dělat, tak fakticky podle mého názoru jde o obecné ohrožení v podobě najíždění cyklisty na chodce, stejně jako již soudy opakovaně analogicky konstatovaly v případě najíždění na osobu vozidlem, což bylo kvalifikováno jako použití určité formy zbraně schopné způsobit pěší osobě újmu na zdraví. V případě kola, pokud Vás cyklista sejme, tak rána do hlavy po pádu na chodník, zeď či obrubník může být i smrtelná a to je skutečnost, kterou by měla policie zohlednit. Kontrolní otázka: Co udělá cyklista valící se po chodníku, když při míjení ohroženého chodce tento o něj škrtne elektrickým paralyzérem...?

Anonymní řekl(a)...

Anonym 29 května, 2016 20:08

Co udělá cyklista?
Spadne a zažaluje chodce pro nepřiměřenou obranu.
Máme demokracii a ta znamená, že se nesmíme bránit útočníkovi, musíme se pokorně nechat okrást, zmlátit, zmrzačit, a pokud jeho útok přežijeme, pak máme možnost ho zažalovat a doufat, že nám uhradí škodu.
Pokud se však při útoku bráníme a útočníka zraníme, tak máme smůlu.




Anonymní řekl(a)...

Nejhorší je Tř. 1. máje. Tam si jezdí jak chtějí. Ale policajti chytají lidi u bankomatu. Cyklisti jim nevadí!
Hraničáci, hraničáci...chovejte se slušně a neohrožujte chodce. I vaše dětí chodí po chodníku. Myslete na děti! Ale sami je to učíte. Je vás, neukázněných rodičů plný Park Čs. legií. Jezdíte si tam přes zákaz a ještě k tomu vedete děti. Hříšníci! Skončíte v pekle! Čertík Bertík

Anonymní řekl(a)...

Jak tu bylo uvedeno, cyklisté jsou v tomto městě pánem. Nikdo na ně nemá a ostatní občané mají pouze jednu povinnost, cyklistům uskakovat z chodníku.
A to vše pod dohledem městské policie.

Anonymní řekl(a)...

No, zařekl jsem se, že na tento bulvární plátek již reagovat nebudu, ale článek i reakce mě dost pobouřili. Tak snad již poslední reakce a mažu kanál RSS, třeba komentář zveřejníte. Jsem řidič (25%), chodec (50%) i cyklista (25%). Musím říci, že jako řidič nemám v Hranicích celkem problém, když zvolím vhodnou dobu na průjezd a trasu tak se pohybuji autem celkem bezpečně. Teda kromě třídy 1. Máje kde je potřeba dbát zvýšené opatrnosti jak na chodce tak zejména na cyklisty. Pruh pro cyklisty je tam dost nešťastně namalovaný, zejména když vidíte jak mladí cyklisté i v doprovodu rodičů bojují s hustou silniční dopravou. Jako chodec také nemám problém, chodníky a cesty pro pěší jsou téměř všude, označené přechody, ráno hlídané MP před školou. Ovšem jako cyklista mám docela velký problém, zkusili jste někdy projet na kole město ze severu na jih, nebo ze západu na východ, třeba v době od 15:00 do 17:00 a ve všední den? Nebo třeba jezdit do práce na kole, třeba do Tondachu či do Cementu? Ne, tak to vyzkoušejte! Rozhodně pokud chci jezdit na kole, jako že mě k tomu všichni jen motivují, jak je to zdravé a prospěšné (třeba program do práce na kole), tak bez porušení dopravních předpisů to v Hranicích prostě bezpečně nejde. Pokud mám totiž jet bezpečně a přesně dle dopravních předpisů, tak je lepší jet autem, nebo pěšky. Pěšky je to časově v dnešní době problém, tak asi autem a máme tu začarovaný kruh. Vyfocené místo je opravdu problém. Mám 9 letého kluka a učím ho jezdit na kole, a věřte, že to opravdu řeším jízdou po chodníku, ale: moc dobře ví, že na chodníku nemá co dělat a tak se musí podle toho chovat, jede vždy pomalu, a když vidí chodce tak zastaví a sesedne. Pokud má místo tak se vyhne a vždy nahlas poděkuje za solidaritu. Pokud jedu sám tak jedu po hlavní cestě, ale již jsem zažil situaci, kdy jsem potkal dna míjející se kamióny (zrovna v těchto místech), moc místa jsem neměl, naštěstí kolo ovládám celkem slušně, tak jsem to ustál, ale nedokážu si představit staršího (60+) spoluobčana třeba na elektrokole, ten by byl pod koly auta. Byl zde zmiňován zákon 361/2000Sb. rovněž podle tohoto zákona může jet po chodníku cyklista mladší 10 let. Bohužel tento cyklista je pro chodce mnohem nebezpečnější než zkušený a ohleduplný dospělý cyklista. Ukončím tuhle moji rekci jen apelem, chovejme se k sobě ohleduplně a slušně a vejdeme se tam všichni a bezpečně bez ohledu na právní předpisy, protože ty v případě ohleduplnosti opravdu nebudeme potřebovat. Pěkný den řidič, chodec a cyklista.

Anonymní řekl(a)...

No já myslím, že než se probere z šoku a kotrmelců, tak chodec poklidně odejde a zmizí v dáli. Jé hele, spadl cyklista.
Jinak na městskou policii bych ten stav za vinu nedával, je jich hrstka a to prostě není možné uhlídat, celé město, místní části, v podstatě mají na starosti i Středolesí, Velkou apod. Navíc městští jsou venku vidět, na rozdíl od PČR, kterých je tu více a nevzpomínám si, kdy jsem je viděl v ulici (nákup v supermarketu se nepočítá, stejně jako polední přesun na gáblík).

Anonymní řekl(a)...

anonym 30 května, 2016 07:02

Máte pravdu, jízda na kole přes Hranice, je opravdu problém.
I já jezdím občas na kole po chodníku, když jedu z Teplic do Drahotuš a zpět.
V případě, že použiji v kritizovaném úseku chodník, tak volím protější chodník. Chodník je tam širší, chodí tam daleko méně lidí.
A to nejdůležitější, chovám se přesně tak, jak jste popsal, že se chová na chodníku Váš syn, neboli když jsem jako cyklista na chodníku, tak se řídím tím, že chodec má absolutní přednost.

Anonymní řekl(a)...

Listy bych nenazval bulvárním plátkem. Na rozdíl od Deníku reagují na problémy města. A diskuze k cyklistům na chodníku rozhýbe radnici. Protože do HL píše i pan starosta a věřím, že je tedy čte.
Souhlasím s ohleduplností mezi lidmi. Např. na mostě na Tř. 1. máje bych z kola sesedl.

Sportu zdar a cyklistům zvlášť! KJ

Anonymní řekl(a)...

Bych městské pseudopolicajty neomlouval. Mají zásadu dvojího metru a jediné na co reagují je to, kdy mohou vybrat prachy do městské kasy.
Na kamerách mají inkriminovaná místa stále v dohledu, ale nechce se jim zvednout prdel a honit cyklisty ohrožující chodce na chodnících zcela běžně a často. Rovněž jednosměrky jsou jen pro někoho, vybraní mohou do zákazů kdy se jim zachce. Tady je jádro pudla - v dvojím metru.

Anonymní řekl(a)...

Vaše kritika městské policie, je nějaká divná.
Píšete, že raději vybírají prachy do městské kasy. Přitom jak čtu tuto diskuzi, tak jenom od neukázněných cyklistů, by museli za týden vybrat to, co jinak vyberou za měsíc. Kdyby tedy pouze honili prachy na pokutách. Stačilo by, aby jen čekali, někde v rohu na neukázněné cyklisty, nemuseli by je ani nijak nahánět.
Takže problém, bude asi někde jinde. A asi třeba ten, že jich je fakt málo a vše nestíhají. Takže mají nějaké priority.
Jinak souhlasím s tím jak tu bylo uvedeno, že měšťáci jsou na rozdíl od státních, v ulicích vidět.

Anonymní řekl(a)...

Vidět je ten, koho chci vidět. Asi. Protože já vidím policistů dost, možná ne v ulicích ve středu města, protože tam téměř nechodím. A proč nevybírají pokuty od cyklistů a "specializují" se na řidiče motorových vozidel. To je přece stará vesta. U řidiče - motoristy mají jistotu, že bude mít u sebe doklady a velkou pravděpodobnost, že bude mít i peníze na pokutu. S cyklistou by se akorát čtvrt hodiny hádali nebo by mu domlouvali a žádná kačka by z toho nebyla. Kolem bankomatu u Progrescentra jezdí po chodníku skoro pelotony cyklistů a nikoho to nezajímá. Zastaví-li tam auto na dvě minuty (ano, nesprávně v odbočovacím pruhu) u bankomatu, velmi často se objeví blikající a často i houkající "zásahové" vozidlo městské policie a pokuta řidiče nemine.
A k tomu, že by byl někdo tak hodný, že by na chodníku na mostě na Tř. 1. Máje slezl z kola už není co dodat. Tam je cyklostezka tak široká, že se na ni vejdou tři cyklisté na kolech vedle sebe.

Anonymní řekl(a)...

Nevím, kdo z pisatelů kritizujících městskou policii, byl na té vojně a ví, co je to 24-ti hodinový systém směn a co to obnáší zajistit nepřetržitou činnost, tak vězte, že v Hranicích má v současnosti má městská policie 23 strážníků, což ji umožňuje postavit 4 směny po 5 strážnících (možná už navýšila o ty dodatečně dva schválené a na 5 směn).
Jinak to prostě nejde, těch 23-25 lidí nemůže být k dispozici 24 hodin denně, při nepřetržité činnosti 24 hodin denně a 365 dní v roce se jede obvykle v cyklu ranní, odpolední, noční, volno a znovu. A pět lidí ve směně na Hranice - co s tím chcete udělat?(nejvíce jich na určitou dobu je, když se střídají dvě směny) Koukněte na mapu na jejich rajón, to se prostě nedá obchodit ani objet, jen hasit co kde hoří. Stačí jeden opilec u nádraží, jeden cyklista na 28. října a jeden řidič jinde a celá směna je zaneprázdněna a tím pádem v podstatě min. desítky dalších míst, kde se něco děje jsou nepokryty. K tomu si připočtěte absence - nemoc, dovolené a školení, které musí absolvovat, a mnohdy v reálu nemáte k dispozici ani to, co máte na papíře.
K tomu přihoďte preventivní činnost na školách, která má svůj význam, na část školáků to pozitivní dopad vždy bude mít, že nebudou jezdit po chodnících...:-)
Jistě, řešením je další navýšení počtu, ale to stojí další peníze, které se buď musí vzít na úkor něčeho jiného, nebo získat příjmy navíc, které tady v Hranicích fakticky leží na zemi, jenže město je nedokáže zdvihnout, na rozdíl od jiných měst.
L.Fojtík

Anonymní řekl(a)...

Nevím, kde se pohybujete vy, ale já potkávám PČR, ale taky MP v ulicích Hranic hodně často. Ovšem jestli jsem jen jeden člověk z mála, tak si říkám, jestli se za tím neskrývá něco zvláštního? Třeba jestli po mně někdo z nich nejde… :-D Tak lidičky pište, jestli jste na tom podobně, nebo jestli je potkávám opravdu jen já :-)

Anonymní řekl(a)...

Já taky vídávám PČR často, dokonce denně, ale to bude tím, dělám na trase, kudy oni chodívají na gáblík. Jinak kdosi tady kdysi psal to, co mi teď potvrdil známý co se vrátil ze Států - u nich před policejní stanicí stojí jedno dvě policejní auta, obvykle hotovostní, protože ten zbytek je neustále v pohybu po rajonu, tam totiž občané nestrpí, aby vysedávali a monitorovali, což je taky tím, že s ohledem na odlišný vývoj v anglosaských zemích jde o policii, co vídáváme ve filmech, MĚSTSKOU nikoliv státní. No a starosta, chce-li být zase zvolen, se postará, aby byli vidět venku. U nás je PČR státní, podle toho to taky vypadá - obce na ně nemají páky, a když se podíváte na jakoukoliv jejich služebnu v ČR, vždy je tam plno stojících služebních aut, v podstatě všechny...

Anonymní řekl(a)...

zajímavé
Čím více máme demokracie, tím více potřebujeme policajtů v ulicích.
Čím více máme policistů, tím miň mají pravomocí.
Bohužel někdy nastane situace, že přestože nárůst policistů je skokový, tak nic nestíhají.
A tím pádem, přestávají plnit svoji funkci, protože menší přestupky neřeší.
Čím více neřeší přestupky, tím více lidé tyto přestupky porušují.
Začarovaný kruh.
Nebylo lepší raději, když dříve byl pouze jeden policista, občas někoho přetáhl obuškem, cyklistům vypustil kolo a byl klid?
Ale to zas nebyla demokracie.




Anonymní řekl(a)...

Nevím jak to dělali a dělají že to funguje, ale z Anglii mají rajónní systém, jako byl u nás za císařepána, první republiky a ještě do 50. let minulého století, na ostrovech mají v přepočtu méně uniformovaných policistů na občana než my, ale funguje to. Úplně mne v hrabství Yorkshire dostala obec s 1500 obyvateli, rodinný domek ve vlastnictví policisty, v něm jedna cimra v přízemí zařízená za státní peníze jako služebna, před chalupou sloupek se svítícím nápisem POLICE, o plot opřené služební kolo (!), neměl služební auto ani motorku (pokud potřeboval, použije vlastní a na střechu hodí majáček a v autě za předním a zadním sklem má taky blikače, stát použití proplatí) a staral se sám jediný o obec a další 3 menší obce v okolí. Pracovní doba fakticky 24 hodin, protože když se v hospodě chlapi poperou, tak vstane od maminy, natáhne kalhoty a blůzu, vezme pendrek a jde to uklidnit. Když má dovču, tak zaskočí kolega z okresu, který slouží a bydlí v jeho chalupě - čímž mu ji i hlídá.
Kristepane, to je tak jednoduché až člověk valí oči.
L.Fojtík

Anonymní řekl(a)...

nefunguje počitadlo komentářů

Anonymní řekl(a)...

Stačí jedna otázka. Co dělají naši dobře vycvičení strážníci? Asi moc nic, když se vesele jezdí i po chodníku po celé tř. 1.máje! Tam jsem měšťáka ještě zasáhnout neviděl. Chce to pokutovat a bude klid. Když cyklistovi řeknete, že se po chodníku nejezdí, tak Vás pošle do p......

Anonymní řekl(a)...

Dnes jsem musel uhýbat nejméně 5 cyklistům. Od staré pošty až po kruháč. Začíná to být neúnosné. Prosím o zákazové značky! A prosím redakci o sdělení na radnici. Moc vám děkuji. Se mnou by se asi nebavili. Důchodce Karel

Anonymní řekl(a)...

Proč zákazové značky, když je jízda cyklistů po chodníku zakázána zákonem? Bohužel je tento nešvar záměrně přehlížen městskou (a nejspíš i státní) policií. Ovšem botičky, to je lepší job.