8. 9. 2018

Městská hromadná doprava v Hranicích a globální oteplování.

Jsem velmi ráda, že MHD v Hranicích je jak se říká „100% elektro“ a že konečně zmizely z našich cest již značně opotřebované a čmoudící staré autobusy. Jednomu z těch nejstarších a nejvíce rozklepaných cestující přezdívali KRAKEN. Skřípal uvnitř tak, že jsme se všichni obávali, že každou chvíli nastane jeho poslední hodinka. To vše je již naštěstí hudba minulosti. Elektrobusy jsou uvnitř čisté, prostorné, a jízdní komfort slušný. Ovšem, což mne ale nemile překvapilo, je zjištění, že nemají klimatizaci. V horkém létě (v dnešním období veder) to všichni v elektrobusech velmi palčivě pociťujeme. A bohužel bude asi ještě hůř – klimatizace se zkrátka stává nezbytností. Jak pro řidiče, tak i pro cestující je nezbytná, prostě žádný komfort nebo nadstandard, ale naprostá nutnost. Hlavně lituji řidiče – vedro mučí a nápoj není kde zchladit. Zjišťovala jsem si zkušenosti z ostatních měst, tedy jak se jinde o provoz MHD starají. Tak například Nový Jičín provozuje Arriva – mají stejný typ busu SOR 9,5 a je KLIMATIZOVANÝ. Super, tam už mysleli na budoucnost a na klienty. Ráda bych věřila tomu, že firma ČSAD Frýdek Místek a.s., která  MHD v Hranicích provozuje,  završí zatím převážně dobré zkušenosti s provozem elektrobusů v Hranicích onou pověstnou třešničkou na dortu a klímatizaci do svých vozidel v brzké době doplní. Vždyť spokojenost klientů je jistě to prvotní?!  Předem jí za to děkuji.

Žurmanová Jarmila

2 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

Věcný, slušný příspěvek. Ostatně jako vždy od této autorky.
Honza

Anonymní řekl(a)...

Klimatizace je pro akumulátor po motoru hlavního pohonu druhý nejžravějšíspotřebič a tedy má citelný vliv na dojezd elektromobilizovaného vehiklu. Ty skvělé elektrobusy v zimě topí naftovým topením. Ze stejného důvodu, pochopitelně. Buď by se z akumulátorů topilo, nebo jezdilo. Se zatím dostupnými akumulátory je elektromobilita spíše slepá ulička než cesta k lepšímu. I když možná někdo chce abychom omezili svobodné cestování... Chce to nepodléhat propagandě, ale spočítat si celkovou účinnost přeměny energií od prvního zdroje až po výkon odevzdaný motorem do pohonné soustavy vozidla. A hle, jaké překvapení. Nemluvě o tom, že stále je největším zdrojem pro výrobu elektřiny uhlí a výroba i likvidace lithiových akumulátorů je pro přírodu a primární zdroje minimálně stejná zátěž jako výroba a distribuce uhlovodíkových paliv. Takže elektromobil je vlastně auto s výfukem namontovaným u někoho …